Przejdź do menu Przejdź do treści

Sceniczne ucieleśnienie wiersza

Centrum Badań nad Kulturą i Edukacją Regionalną UKEN i Klub Literacki MOK w Olkuszu zapraszają do udziału w cyklu seminariów naukowych Performatywność wiersza.

Cykl kierujemy do nauczycieli, uczniów, studentów, środowisk naukowych i twórczych.

W ramach seminarium 30.09.2025 r. o g. 10.00 wykład pt.

Sceniczne ucieleśnianie wiersza

wygłosi artystka Piwnicy pod Baranami i aktorka Teatru Bagatela

 mgr Kamila Klimczak

spotkanie poprowadzi dr hab. prof. UKEN Marek Pieniążek

miejsce: sala widowiskowa MOK w Olkuszu, ul. F. Nullo 29, wstęp wolny

Podczas wrześniowego seminarium będziemy dyskutować o poezji uobecnianej na scenie. Nawiązując do Studium o Hamlecie Stanisława Wyspiańskiego porozmawiamy o wierszach przemieniających aktorkę/a, o sprawczości poezji, która za sprawą aktorskiego działania urealnia się w teatrze. Czerpiąc z osobistych doświadczeń Artystki z teatru, estrady, salonów poezji i występów w Piwnicy pod Baranami omówimy poniżej wskazane kwestie:

  • Jak poprzez interpretację, gest, głos, emocje aktorki/a może się zmieniać odbiór wiersza? Jakie struny uczuć, wyobraźni i warsztatu porusza w aktorze/ce obcowanie z materią poezji? Czy wiersz należy wypowiadać jak monolog, czy jest to zupełnie inna forma wyrazu scenicznego? Czy rozkładanie poezji na stopy rytmiczne pomaga lub przeszkadza w odbiorze poezji? Kto lepiej przekazuje treść wiersza: sami poeci czy aktorzy-interpretatorzy, którzy tworzą całe spektakle z wierszy ulubionych poetów? Czy wiersz zmienia się pod wpływem osoby mówiącej? Z jakiego powodu interpretacje wybitnych aktorek/ów nadają poezji nowe życie? Czy poezja ujawniona w teatrze jest w stanie zmieniać nasze spojrzenie na rzeczywistość?

 

  • Po wykładzie i dyskusji chętni uczestnicy będą mogli spotkać się poetkami i poetami Klubu Literackiego MOK na warsztatach poetyckich. Będzie to okazja do bezpośredniej rozmowy z twórcami, obserwacji sprawczości poetyckiego słowa, a także prezentacji własnej twórczości.

 

Kamila Klimczak – absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi, aktorka Teatru Bagatela w Krakowie. Współpracowała również z Teatrem STU, Teatrem Barakah, Teatrem Komedia i Teatrem KTO w Krakowie, Teatrem im. St. Jaracza i Teatrem Muzycznym w Łodzi, a także Teatrem Rampa w Warszawie. Artystka legendarnej krakowskiej Piwnicy Pod Baranami. W zespole maestro Leopolda Kozłowskiego, „Ostatniego Klezmera Galicji”, śpiewała tradycyjne pieśni żydowskie w języku hebrajskim i jidysz. Występowała z Grupą Rafała Kmity i Kabaretem Moralnego Niepokoju. Laureatka licznych nagród wokalnych i aktorskich. Współpracuje z Teatrem Polskiego Radia i Radiem Kraków. Nagrała płytę Rysy na życiorysie. Odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi i Brązowym Medalem „Zasłużona Kulturze Gloria Artis”.

Marek Pieniążek – dr hab. prof. UKEN, pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej. Zajmuje się performatywnymi aspektami dydaktyki literatury, języka i teatru. Autor wielu książek naukowych, min. Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności (2013), Polonistyka performatywna. O humanistycznych technologiach wytwarzania światów (2018), Polonistyczna sprawczość (2025). Wydał kilka tomików poetyckich. Współtwórca monografii: Teaching of National Languages in the V4 Countries (2016), Artysta. Biokulturowy interfejs? (2017). Redaktor książek olkuskich twórców, opiekun Klubu Literackiego MOK w Olkuszu. Twórca koncepcji wierszy bez tekstu. Dyrektor CBKER IFP UKEN w Krakowie.

Aktualności