Przejdź do menu Przejdź do treści

Krzyżak

Adiunkt w Katedrze Języka Polskiego, Lingwistyki Kulturowej i Komunikacji Społecznej. Ukończyła teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studia podyplomowe w zakresie logopedii (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN) i neurologopedii (Collegium Medicum UJ). Uczestniczyła w kursie teatru fizycznego prowadzonym przez Damien Ricoura w Paryżu oraz kształciła się w zakresie mimu i tańca pod kierunkiem Kathleen Ann Thompson.

Przez wiele lat pełniła funkcję redaktora w Wydawnictwie Medycyna Praktyczna, współpracowała także z innymi wydawnictwami jako redaktor i korektor literatury pięknej i specjalistycznej. Jako neurologopeda pracowała w szpitalu z osobami po udarach i urazach mózgowo-czaszkowych. Według autorskiego programu prowadziła także choreoterapię dla psychicznie chorych i umysłowo upośledzonych oraz zajęcia ruchowe dla dzieci autystycznych i ich rodzin.

Beneficjentka stypendium Federacji Walonia-Bruksela, w ramach którego uczestniczyła w projekcie naukowym w Crossmodal Perception and Plasticity Laboratory (CPP-Lab) Uniwersytetu Katolickiego w Louvain-la-Neuve.

Eksperymentalną pracę doktorską na temat przetwarzania słuchowego i kompetencji semantycznej i składniowej u muzyków i niemuzyków obroniła z wyróżnieniem na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej.

Jest aktywnym członkiem Chóru Społecznego Filharmonii Krakowskiej.

W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się audiogenne uwarunkowania i zaburzenia komunikacji językowej, psycho- i neurolingwistyka oraz neurobiologia procesów twórczych.

 

Publikacje naukowe:

  1. Anna Krzyżak, Different pattern of auditory processing lateralization in musicans and non-musicans, „Acta Neuropsychologica”, 2021, vol. 19, No. 1, s. 105-119.
  2. Anna Krzyżak, Mirosław Michalik, Poza słowami – Marcela Marceau koncepcja milczenia, „Przestrzenie Teorii”, 2020, nr 33, s. 85-101.
  3. Anna Krzyżak, Marcel Marceau jako rzecznik mimu współczesnego, „Roczniki Kulturoznawcze”, 2018, t. 9, nr 2, s. 55-75.
  4. Anna Krzyżak, Olaf Zagólski, Michał Pawełek, Paweł Stręk, Paediatric otitis media with effusion is connected to deficits in music perception, „Logopedics Phoniatrics Vocology”, 2018, vol. 43, iss. 1, s. 42-46.

 

Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem (wybór):

  1. Model przetwarzania mowy u muzyków w świetle eksperymentalnych badan neurolingwistycznych, Międzynarodowa konferencja Living in the Soundscape, Uniwersytet Śląski, Katowice 2-3.06.2023.
  2. Réalité augmentée – projekt naukowy wyrażony w języku teatru przedmiotu, Konferencja naukowa Science&You, Université de Lorraine, Metz 14-19.11.2021.
  3. Language lateralization and auditory processing in focused and nonfocused attention in musicians and non-musicians (poster), BCEM Conference (Brain, Cognition, Emotion, Music), University of Kent – Canterbury, 20–21.05.2020.
  4. Lateralizacja mowy i przetwarzanie słuchowe a kompetencja językowa u muzyków i niemuzyków, IV Letnia Szkoła Kognitywistyki – Metafory ucieleśnione, Kazimierz Dolny, 9-12.09.2020.
  5. „Świat poza słowami” – Marcela Marceau filozoficzna koncepcja mimu, XI Polski Zjazd Filozoficzny, Katolicki Uniwersytet Lubelski – Lublin, 9-14.09.2019.
  6. Wpływ przewlekłego wysiękowego zapalenia ucha środkowego na percepcję muzyki u dzieci, Brainstorm, Uniwersytet Warszawski, 20.10.2018.

 

Udział w projektach naukowych:

Współpraca w ramach projektu Automatic brain categorization of discrete auditory emotion expressions w Crossmodal Perception and Plasticity Laboratory UC Louvain, 2021

Aktualności