dr hab. prof. UKEN Piotr Kołodziej
Dyrektor Instytutu, Kierownik Katedry, Profesor Uczelni
Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
piotr.kolodziej@uken.krakow.pl
pok: 557 i 564
ORCID: 0000-0002-3401-254X
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/biblio/splendor/expertus3e.cgi?KAT=%2Fpublic%2Fexpertus%2Fpar%2Fbib%2F&FST=data.fst&FDT=data.fdt&ekran=ISO&lnkmsk=2&cond=AND&sort=-1&mask=2&F_00=02&V_00=Ko%B3odziej+Piotr+Piotr Kołodziej – profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, doktor habilitowany nauk humanistycznych, literaturoznawca, dydaktyk, specjalista w zakresie zarządzania i przywództwa w oświacie; kierownik Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej UKEN, certyfikowany tutor akademicki I stopnia, nauczyciel języka polskiego w VIII Prywatnym Akademickim Liceum Ogólnokształcącym w Krakowie. Interesuje się głównie interferencjami literatury i sztuk wizualnych (zwłaszcza malarstwa) oraz teorią i praktyką kształcenia w ujęciu antropologicznym – jest współautorem całościowej koncepcji edukacji humanistycznej (m.in. programu i serii podręczników dla uczniów i nauczycieli To lubię!; książek: Pakt dla szkoły. Zarys koncepcji kształcenia ogólnego, 2011; Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, 2016), współtwórcą Teatru Interakcji (Szkolny Teatr Interakcji. Od pomysłu do przedstawienia, 2016), twórcą pomocy dydaktycznych (m.in. seria Nowa matura bez korepetycji), organizatorem i współorganizatorem wielu krajowych i międzynarodowych przedsięwzięć o charakterze naukowym, popularnonaukowym i edukacyjnym (np. projektów: International Youth Leadership Summit we Francji i w USA oraz Humanistyka w działaniu). Autor kilkudziesięciu publikacji polsko- i anglojęzycznych, w tym m.in. monografii Czas na obraz (2013), Dwadzieścia pięć twarzy dziewczyny z perłą (2018) oraz Literatura grozi myśleniem (2021). Przy współpracy z różnymi instytucjami kulturalnymi i oświatowymi od wielu lat prowadzi w kraju i za granicą (USA, Francja, Węgry, Litwa, Niemcy, Szwajcaria) zajęcia dla studentów, licealistów i nauczycieli (również polonijnych) wykłady otwarte z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, wykłady i warsztaty glottodydaktyczne oraz międzynarodowe warsztaty teatralne. Bezkompromisowy miłośnik twórczości Wisławy Szymborskiej i Johannesa Vermeera, który niezwykle ceni także dorobek Caravaggia, Claude’a Moneta, Bolesława Prusa, Brunona Schulza, Witolda Gombrowicza, Zbigniewa Herberta oraz Wiesława Myśliwskiego.
Współpraca międzynarodowa (wykłady i warsztaty; warsztaty teatralne; współorganizacja konferencji; prowadzenie polskich delegacji)
- Francja: Institution Saint Joseph, Le Havre – Normandy International Youth Leadership Summit
- Francja: Association Pour la Mémoire des Déportés et des Resistants d’Europe. Relais de la Mémoire Juniors
- Węgry: Polonia Nova Közhasznú Kulturális Egyesület, Budapeszt
- Litwa: Centrum Rozwoju Edukacji przy litewskim Ministerstwie Nauki, Stowarzyszenie Polonistów na Litwie, Lietuvos Edukologijos Universitetas, Uniwersytet Witolda Wielkiego, Akademia Oświaty w Wilnie
- Niemcy: Jugendkulturarbeit e.V., Oldenburg
- USA: Dominion High School, Sterling, Virginia – International Youth Leadership Summit
- USA: Rock Ridge High School, Ashburn, Virginia – Loudoun International Summit
- RPA: Clifton School, Durban – Clifton International Youth Summit
- Ukraina: Żytomierski Uniwersytet Państwowy im. Iwana Franki
- Ukraina: Stołeczny Uniwersytet Kijowski im. Borysa Hrinczenki
- Szwajcaria: Polska Szkoła im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bazylei
- Erasmus Programme Teaching Staff Mobility, Lithuanian University of Educational Sciences, Vilnius
- Erasmus + Programme Teaching Staff Mobility, Eötvös Loránd University, Budapest
Granty, projekty badawcze, prace eksperckie
- od 2018: specjalista do spraw języka polskiego w międzynarodowym projekcie medycznym Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (DC/TMD)
- od 2018: specjalista do spraw języka polskiego w międzynarodowym projekcie medycznym Ecological momentary assessment of awake bruxism BruxApp
- 2018-2023: „Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca” (grant przyznany w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego – POWR.03.01.00-00-KN22/18 zespół 5-osobowy)
Prowadzone kursy
Interpretacja dzieła malarskiego w kontekstach kulturowych; Interpretacja dzieła literackiego; Projektowanie sytuacji odbioru tekstów kultury; Projektowanie procesu kształcenia; Dydaktyka literatury i języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej; Integrowanie treści kształcenia – warsztaty; Stylistyka praktyczna; Edytorstwo podręczników; Wybrane problemy komunikacji wizualnej; Komunikacja wizualna w kształceniu humanistycznym; Tutoring akademicki; Mity polskie jako składnik tożsamości narodowej; Semiotyka tekstów kultury; Wybrane zagadnienia e-edytorstwa; Sztuka jako forma rozumienia człowieka; Interpretacja arcydzieł malarstwa w kontekstach kulturowych; Polska mitologia narodowa: konstruowanie i dekonstruowanie zbiorowej tożsamości
Wybrane webinaria:
Jaki kraj, taki superbohater albo o nieśmiertelności narodowych mitów, https://www.youtube.com/watch?v=HgcyI-GBr0U
Wy-sławianie i wy-obrażanie. O wspomaganiu procesu uczenia i uczenia się, https://www.youtube.com/watch?v=BW4R3Z6ZwA8&t=2715s
Sztuka jako forma rozumienia ludzi. Konteksty kulturowe i międzykulturowe w uczeniu i uczeniu się języka polskiego jako obcego i drugiego, https://www.youtube.com/watch?v=68jfiboOkUc
Filolog w laboratorium albo po co czytać i jak (wykład dla maturzystów), https://www.youtube.com/watch?v=MwMf-M3_Gic&t=336s
Kreatorzy polskiej wyobraźni albo co niektórzy pisarze mogą zobaczyć na niektórych obrazach, https://youtu.be/Z4WffVWmsu4
Długie czytanie krótkiego fragmentu albo zrozumieć cudze, by lepiej mówić po swojemu, https://youtu.be/yE5BRjz6tt4
„Homo consumens nad Styksem”, wykład otwierający konferencję „Języki antropocenu”, Kraków, 24 marca 2022 r. https://youtu.be/G6QyW-U8QgQ
Najważniejsze publikacje naukowe
Monografie
Literatura grozi myśleniem, Universitas, Kraków 2021, ss. 408.
https://universitas.com.pl/produkt/4183/Literatura-grozi-mysleniem
D. Rott, Refleksje polonisty z czasu pandemii (P. Kołodziej: „Literatura grozi myśleniem”), https://noweksiazki.com.pl/pl/numer/6-2022
Dwadzieścia pięć twarzy dziewczyny z perłą. Praktyka czytania dzieł malarskich w procesie kształcenia kulturowo-literackiego, Impuls, Kraków 2018, ss. 404.
Czas na obraz. Dzieło malarskie jako tekst i kontekst w szkolnym kształceniu humanistycznym (1880-1999), Collegium Columbinum, Kraków 2013, ss. 320.
https://columbinum.com.pl/katalog/publikacja/id/286
Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016, ss. 383 (współautorstwo: P. Kasprzak, Z.A. Kłakówna, A. Regiewicz, J. Waligóra).
https://marszalek.com.pl/sklep/pl/pedagogika/3370-edukacja-w-czasach-cyfrowej-zarazy.html
Szkolny teatr interakcji. Od pomysłu do przedstawienia, Impuls, Kraków 2016, ss. 398 (współautorstwo: Janusz Waligóra, Jerzy Waligóra).
https://www.impulsoficyna.com.pl/sztuka-i-muzyka/1297-szkolny-teatr-interakcji.html
Pakt dla szkoły. Zarys koncepcji kształcenia ogólnego. Zaproszenie do dyskusji, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, „Wolność i Solidarność” nr 40, Gdańsk 2011, ss. 106 (współautorstwo: Z.A. Kłakówna, J. Waligóra).
http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=213
Rozdziały w monografiach wieloautorskich i czasopismach naukowych (wybór)
- Malarstwo – zguba i ocalenie[w:] Wokół słowa, obrazu i edukacji, pod red. Nęckiej, Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione VI, Kraków 2011, s. 82–111. http://wydzialsztuki.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/09/sztuka-Folia-100.pdf
- Szkoła w świecie pozoru[w:] Sprawcy i / lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, pod red. Dudzikowej i K. Knasieckiej-Falbierskiej, Impuls, Kraków 2013, s. 204–220.
- Komisja Edukacji Narodowej: mała reinterpretacja wielkiego mitu [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae, Pertinentia V, pod red. Łazarskiej, Kraków 2014, s. 9–19. http://didactica.up.krakow.pl/article/view/2027/1722
- Na powierzchni i w głąb: interpretacja obrazu (Memlinga)[w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae, Pertinentia VI, pod red. Kołodzieja i J. Waligóry, Kraków 2015, s. 134–162. http://didactica.up.krakow.pl/article/view/3096/3556
- Nas troje i nastroje… Wokulski – młodszy brat Wertera i Gustawa[w:] Bohaterowie (nie tylko) szkolnych lektur, pod red. A. Jakubowskiej-Ożóg i D. Hejdy, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016, s. 108–128.
- They were never wrong… Masters of Word and Picture about Suffering, “Comparative Literature in Education and Research” (CLEaR), Volume 3, Issue 1, ISSN (Online) 2453-7128, DOI https://doi.org/10.1515/clear-2016-0007, May 2016, Pages 61–72.
- Brueghel’s Two Monkeys – a Tiny Painting by Bruegel, a Very Short Poem by Szymborska and the Biggest Problems of Mankind, “International Journal on Language, Literature and Culture in Education” (LLCE), Volume 3, Issue 1, ISSN (Online) 2453-7101, DOI: https://doi.org/10.1515/llce-2016-0005, July 2016, Pages 83–99.
- „Fotografie” z 11 września [w:] W świecie Erosa i Tanatosa. Studia i szkice, pod red. G. Różańskiej, Libron, Kraków 2018, s. 283–299.
- Liceum, muzeum, mauzoleum… O wskrzeszaniu arcydzieł na lekcjach polskiego, Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, pod red. M. Marzec-Jóźwickiej, A. Karczewskiej i S. Żurka, przy współpr. M. Nowak, Wydawnictwo KUL, Lublin 2019, s. 317-329. Przedruk: „Polonistyka. Innowacje” 2018, nr 7, s. 105–118. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/12843
- Raport z oblężonego świata, „Polonistyka. Innowacje” 2020, nr 12, s. 109-140. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/26255
- Gombrowicz wyklęty albo o wychowaniu patriotycznym na lekcjach POLSKI(ego) [w:] Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów wobec niepokojów XXI wieku, red. nauk. A. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska-Ratajczak, M. Wobalis, t. 1: Narracje tożsamościowe w edukacji polonistycznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2021, s. 185-207.
- Filologia Brunona Schulza. O tożsamości „na styku kultur” [w:] Tożsamość na styku kultur, t. 4, pod red. I. Masojć i H. Sokołowskiej, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2021, s. 163-184. DOI: https://doi.org/10.12797/9788381386234.11
- Słownik pojęć podstawowych [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia XII, pod red. K. Pławeckiej i P. Sporka, Kraków 2021, s. 89-118. https://didactica.up.krakow.pl/article/view/8839/8223
Programy i podręczniki
To lubię! Program nauczania języka polskiego w klasach I-III liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego oraz w klasach I-IV technikum, Kraków 2002.
To lubię! Podręcznik do języka polskiego. Kształcenie kulturowo-literackie, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, klasa I, Kraków 2002.
To lubię! Podręcznik do języka polskiego. Kształcenie kulturowo-literackie, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, klasa II Kraków 2003.
To lubię! Podręcznik do języka polskiego. Kształcenie kulturowo-literackie, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, klasa III, Kraków 2004.
Książki nauczyciela (szkice interpretacyjno-metodyczne)
- To lubię! Książka nauczyciela. Klasa I, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, część I, Kraków 2002, s. 49–87; 100–107; 195–280.
- To lubię! Książka nauczyciela. Klasa I, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, część II, Kraków 2003, s. 44–96; 116–152; 258–259; 272–277.
- To lubię! Książka nauczyciela, Klasa II, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, Kraków 2004, s. 14–54; 72–98; 117–118; 150–169; 180–183; 196–216; 248–280; 302–308; 346–347.
- To lubię! Książka nauczyciela, Klasa III, liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, Kraków 2006, s. 51–154; 184–202; 299–301; 355–365.
Zbiory zadań
- Nowa matura bez korepetycji. Zadania do pracy z tekstem. Książka dla ucznia i nauczyciela. Część I, Kraków 2004 (współautorka: M. Bonarek-Socha).
- Nowa matura bez korepetycji. Zadania do pracy z tekstem. Książka dla ucznia i nauczyciela. Część II, Kraków 2004.
- Nowa matura bez korepetycji. Zadania do pracy z tekstem. Książka dla ucznia i nauczyciela. Część III, Kraków 2006 (współautor: J. Waligóra).
Udział w konferencjach naukowych w kraju i za granicą z referatem (wybór)
- 2nd International Conference on Language / Literature in Education and Research, Prague, Czech Republic 2015
- II Kongres Dydaktyki Polonistycznej –Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, Katowice (UŚ) 2015
- International Conference Language, Literature and Culture in Education 2016, Venice, Italy 2016
- The International Conference on Educational Research: Confronting Contemporary Educational Challenges through Research, Patras, Greece 2017
- III Kongres Dydaktyki Polonistycznej – Polonistyka w świecie wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, Lublin (KUL) 2017
- Nostalgia in Contemporary Culture, Odense, Denmark 2018
- 3rd Memory, Melancholy and Nostalgia– International Interdisciplinary Conference, Gdańsk (UG) 2018
- IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej – Lekcja POLSKI(ego) ― praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, Poznań 2019
- Constructions of Identity 10, Anniversary Edition: History, Memory and Accomplishment, Cluj-Napoca, Romania 2019
- 4th International Scientific Conference: Identity at the Intersection of Cultures, Vilnius, Lithuania 2019
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
- Organizacja, współorganizacja i prowadzenie kilkudziesięciu warsztatów i wykładów dla nauczycieli różnych typów szkół (współpraca z Wydawnictwem Edukacyjnym, Niepublicznym Instytutem Kształcenia Nauczycieli, Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz z wieloma innymi tego typu placówkami w całym kraju; Targi Książki Edukacyjnej „Edukacja XXI” w Warszawie; I, II, III, IV, V, VI, VII Ogólnopolskie Spotkania Nauczycieli Języka Polskiego Szkół Ponadgimnazjalnych itd.)
- Współpraca z Klubem Jagiellońskim: wykłady oraz dyskusje panelowe w ramach „Nocy Książki” („Edukacja”, 2017; „Kraków – miasto literatury”, 2018)
- Współpraca z Fundacją Autonomia w ramach Festiwalu „Watch Docs. Prawa człowieka w filmie” (2016, 2017)
- Współpraca artystyczna z Fundacją „Będzie lepiej” ks. Mieczysław Malińskiego oraz Teatrem Groteska w Krakowie
- Praca w ramach Stowarzyszenia Teatralno-Lingwistycznego, Kraków (międzynarodowe warsztaty teatralne)
- Przygotowanie i prowadzenie zajęć dla Uniwersytetu Dzieci i Rodziców przy Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie i opracowanie na ich podstawie publikacji: Przedmioty zwykłe i niezwykłe… w kolażach najmłodszych studentów(red. D. Waloszek, wstęp P. Kołodziej: Słowa zwykłe i niezwykłe albo radość tworzenia, Kraków 2013) oraz Gry wyobraźni (red. i wstęp P. Kołodziej: Gry wyobraźni albo radość tworzenia, Kraków 2015)
- Prowadzenie Teatru Interakcji (Prywatne Akademickie Centrum Kształcenia w Krakowie)
- Wykład ekspercki w ramach Festiwalu Nauki i Sztuki w Żywcu (2020)
- „Polonistyka Otwarta” (seria webinariów o polskiej kulturze, literaturze, historii i języku polskim; finansowanie ze środków Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej)
- Kurs Języka Polskiego dla Nauczycieli z Zagranicy – prowadzenie wykładów i warsztatów stacjonarnych i online
- Współpraca z Fundacją Underground: współorganizacja projektów naukowo-edukacyjnych „Kaczmarski underground” oraz „Lekcja historii i sztuki z Jackiem Kaczmarskim”; społecznościowy edukacyjny portal literacki (podbudowa teoretyczna, opracowanie, wdrażanie)
Nagrody, wyróżnienia, odznaczenia
- Nagroda Prezydenta Miasta Krakowa za sukcesy dydaktyczno-wychowawcze, Kraków 2006
- Wyróżnienie Rady Polskiej Akademii Umiejętności za współautorstwo podręczników To Lubię! Kształcenie kulturowo-literackie, klasa I-III. Liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, Kraków 2007
- Nagroda Dyrektora Prywatnego Akademickiego Centrum Kształcenia za promocję finalistów Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, Kraków 2006, 2013, 2018, 2021
- Nagroda Dyrektora Prywatnego Akademickiego Centrum Kształcenia w Krakowie za działalność teatralną (Teatr Interakcji), Kraków 2013
- Medal Komisji Edukacji Narodowej „za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania” (2013)
- Medal Brązowy za Długoletnią Służbę (2014)