dr hab. prof. UKEN Danuta Łazarska
Profesor Uczelni
Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
danuta.lazarska@uken.krakow.pl
pok: 553
ORCID: 0000-0003-0930-0969
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/biblio/splendor/expertus3e.cgi?KAT=%2Fpublic%2Fexpertus%2Fpar%2Fbib%2F&FST=data.fst&FDT=data.fdt&ekran=ISO&lnkmsk=2&cond=AND&sort=-1&mask=2&F_00=02&V_00=%A3azarska+Danuta+Danuta Łazarska – doktor habilitowany, profesor w Instytucie Filologii Polskiej, w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego; absolwentka WSP w Krakowie. Do 2001 roku pracowała jako nauczycielka języka polskiego w ośmioletniej, później sześcioletniej szkole podstawowej. W latach 2000–2003 była wizytatorem Kuratorium Oświaty w Krakowie. W roku 2002, po uzyskaniu stopnia doktora, została zatrudniona w Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Jako nauczyciel akademicki pełniła wiele funkcji np.: koordynatora ds. praktyk pedagogicznych w IFP (2004–2008); członkini Rektorskiej Komisji ds. Praktyk Pedagogicznych (2004–2008); eksperta ds. awansu zawodowego nauczycieli w zakresie literaturoznawstwa oraz zarządzania oświatą (2002–2011); członkini Zespołu ds. Jakości Kształcenia (IFP); opiekunki naukowej Sekcji Dydaktycznej Studenckiego Koła Naukowego Polonistów (2015–2019). Pełniła też obowiązki Kierownika Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego w roku akademickim 2017/2018. Jej zainteresowania naukowe i badawcze koncentrują się m.in. na recepcji utworów literackich, związku literaturoznawstwa z dydaktyką, relacji dydaktyki literatury z innymi dyscyplinami, roli takich powiązań w przygotowaniu kandydatów na nauczycieli polonistów i ich przyszłych wychowanków do autentycznych i efektywnych spotkań z Innym (np. pisarzem, tekstem literackim). Autorka wielu publikacji i współorganizatorka konferencji naukowych. Od 2019 roku jest certyfikowanym tutorem.
Pełnione funkcje:
- Członkini Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego (kadencja 2020–2024)
- Koordynator grantu (wraz z prof. UP P. Sporkiem), realizowanego w IFP: Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca (2018–2023). Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego POWR.03.01.00-00-KN22/18
- Doradca do spraw jakości kształcenia (Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego POWR.03.01.00-00-KN22/18)
- Członkini Zespołu Programowego ds. Projektu Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca (IFP)
- Członkini Rady Naukowej Instytutu Filologii Polskiej UP
- Członkini Rady Dyscypliny Literaturoznawstwo UP
- Członkini Rektorskiej Komisji ds. Etyki Badań Naukowych UP
- Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Polonistycznych z siedzibą w Krakowie (ul. Grodzka 64)
Współpraca międzynarodowa:
Współpraca ze Stowarzyszeniem Polonistów na Litwie oraz z Uniwersytetem Edukologicznym w Wilnie, obecnie Centrum Języka i Kultury Polskiej przy Akademii Edukacji Uniwersytetu Witolda Wielkiego w Kownie (warsztaty, współorganizacja konferencji; współpraca także w ramach projektu Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca, realizowanego w IFP UP).
Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):
Kompetentny nauczyciel – mistrz i wychowawca (IFP). Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego POWR.03.01.00-00-KN22/18 (2018–2023).
Prowadzone kursy:
- seminaria licencjackie, magisterskie i doktorskie
- tutoring akademicki
- filozoficzne podstawy dydaktyki języka polskiego
- dydaktyka języka polskiego w szkole podstawowej
- dydaktyka języka polskiego w szkole ponadpodstawowej
- projektowanie kształcenia w szkole podstawowej
- projektowanie kształcenia w szkole ponadpodstawowej
- antropologiczne aspekty odbioru dzieła literackiego w szkole podstawowej
- uczeń szkoły podstawowej jako odbiorca literatury
- uczeń szkoły ponadpodstawowej jako odbiorca literatury
- prawne i etyczne aspekty zawodu nauczyciela
- sztuka pisania
- stylistyka praktyczna w szkole
Najważniejsze publikacje:
Monografie:
- Uczeń w roli publicysty. Przygotowanie piętnastolatków do życia społecznego w kształceniu polonistycznym, Kraków 2006.
- Osoba ucznia w świadomości studentów polonistyki. O związku literaturoznawstwa z dydaktyką, Kraków 2015.
Publikacje pod redakcją:
- „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia II”, red. M. Jędrychowska, D. Łazarska, E. Mikoś, Kraków 2010.
- „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia V”, red. D. Łazarska, Kraków 2014.
- „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia X”, red. Z. Budrewicz, D. Łazarska, Kraków 2018.
Rozdziały w monografiach i artykuły naukowe w czasopismach (wybór):
- Od tekstu Tomasa Venclovy do lęków i niepokojów uczniowskich, [w:] Anatomia strachu : strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze, red. B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, Kraków 2017, s. 547-558.
- Znaczenie poetyki i teorii literatury dla przyszłych nauczycieli polonistów, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia IX” red. M. Sienko, P. Sporek, Kraków 2018, s. 45-57.
- Co pomaga przyszłym nauczycielom i uczniom w interpretacji literatury? [w:] Język – lektura – interpretacja w dydaktyce szkolnej, red. E. Jaskółowa, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2018, s. 85-98.
- Czytanie literatury. O roli utworów literackich nie tylko w świetle wypowiedzi znawców tematu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia X” red. Z. Budrewicz, D. Łazarska, Kraków 2019,
s. 157-169. - „Gdyby nie wartości, nasz świat byłby „płaski”…” . Aksjologiczne rozważania uczniów w świetle myśli filozoficznej Józefa Tischnera, [w:] Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, red. M. Marzec-Jóźwicka, A. Karczewska, S. J. Żurek, przy współp. M. Nowak, Lublin 2019, s. 569-580.
- „I remember when at school…” . On the importance of autobiographical elements not only for their authors -the students of Polish studies, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, red. J. Fiszbak, Łódź 2020, nr 1, s. 359-375.
Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem (wybór):
- I Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra. Diagnozy i perspektywy (UJ 2013).
- II Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki (UŚ 2015).
- VI Światowy Kongres Polonistów. Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy (UŚ 2016).
- III Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Polonistyka w świecie wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość (KUL 2017).
- XVIII Jesienna Szkoła Dydaktyków Literatury i Języka Polskiego. Dylematy kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole podstawowej (UP 2018).
- Tożsamość na styku kultur IV (UWW, Wilno 2019).
- Bohaterowie dziecięcej wyobraźni (UW 2019).
- IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej. Lekcja POLSKI(EGO). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku (UAM 2019).
- Wiek XIX na lekcjach języka polskiego. Literatura – język – kultura – historia (UJD, UŚ, UŁ 2020).
- XIX Jesienna Szkoła Dydaktyków Literatury i Języka Polskiego. Wobec współczesności. Język polski w reformowanej szkole ponadpodstawowej (UP 2020).
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
Warsztaty dla uczniów i nauczycieli języka polskiego (w kraju i poza jego granicami); popularyzacja wyników najnowszych badań nad szkolną
i uniwersytecką recepcją literatury wśród nauczycieli i studentów; indywidualne spotkania polonistyczne ze szkolnymi opiekunami praktyk śródrocznych.
Odznaczenia i nagrody:
- Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty
i wychowania (2007) - Medal Srebrny za Długoletnią Służbę (2018)
Nagrody JM Rektora:
- II stopnia za niezwykłe zaangażowanie i solidną pracę nad organizacją praktyk szkolnych studentów polonistyki (2005)
- III stopnia za opracowanie nowoczesnego systemu organizacji praktyk nauczycielskich śródrocznych i ciągłych dla dziewięciu roczników studiów polonistycznych (ok. 600 osób) stacjonarnych, niestacjonarnych, podyplomowych i uzupełniających (2006)
- III stopnia za monografię naukową pt. Uczeń w roli publicysty. Przygotowanie piętnastolatków do życia społecznego w kształceniu polonistycznym (2006)
- III stopnia za uzyskanie doktora habilitowanego (2015)