prof. dr hab. Ewa Łubieniewska
Katedra Literatury i Kultury Polskiej XIX wieku
ORCID: 0000-0003-1796-6365
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/biblio/splendor/expertus3e.cgi?KAT=%2Fpublic%2Fexpertus%2Fpar%2Fbib%2F&FST=data.fst&FDT=data.fdt&ekran=ISO&lnkmsk=2&cond=AND&sort=-1&mask=2&F_00=02&V_00=%A3ubieniewska+Ewa+Specjalistka w zakresie literatury XIX wieku, autorka książek i artykułów z dziedziny romantyzmu oraz publikacji o współczesnym dramacie i teatrze, prowadzi wykłady i ćwiczenia z literatury XIX wieku oraz dramatu współczesnego, zajęcia fakultatywne z wiedzy o teatrze oraz wykłady z zakresu teatru współczesnego i krytyki teatralnej na kierunku kulturoznawstwa.
Publikacje naukowe:
Monografie:
Fantazy Juliusza Słowackiego czyli komedia na opak obrócona, Ossolineum, Wrocław 1985.
Laseczka dandysa i płaszcz proroka, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1995.
Upiorny anioł. Wokół osobowości Juliusza Słowackiego, Universitas, Kraków 1998.
Czysta Forma i bebechy, Universitas, Kraków 2007.
Piekielne pomysły i dusza anielska teatru Witkacego w Zakopanem, Universitas, Kraków 2013.
Batalia Lidii Zamkow o Kraków, Szturm i odwrót [w:] monografii Krakowskie sezony teatralne Krystyny Skuszanki, Ireny Babel, Lidii Zamkow, napisanej wspólnie z K. Latawiec i M. Sadlik, Wydawnictwo naukowe Kraków 2019.
W przygotowaniu:
Słowacki; teatr i sen. Romantyczne postscriptum.
Artykuły w monografiach i czasopismach:
Wachlarz i gęsie pióro (o epistolografii romantycznej), „Ojczyzna – Polszczyzna” 1990, nr 3.
W pięćdziesiąt lat po śmierci S. I. Witkiewicza, „Ojczyzna – Polszczyzna” 1990, nr 1, s. 45–49.
Lekcja języka anielskiego, „Ruch Literacki” 1991, z. 3.
Genezyjska nauka o człowieku, „Rocznik komisji Historycznoliterackiej PAN” 1991.
Dzieła mają swoich autorów…, „Ojczyzna – Polszczyzna” 1993, nr 4, s. 28–31.
Indywidualizm – wartość ambiwalentna, „Ojczyzna – Polszczyzna” 1994, nr 1, s. 44–50.
Mit powstańczy K. K. Baczyńskiego i romantyczna «siła fatalna», „Ojczyzna – Polszczyzna” 1994, nr 3.
Paradoksy mesjanizmu w późnym dziele Słowackiego, „Rocznik Humanistyczny WSP”, styczeń 1997.
Uwikłani w moc (o GyubaluWahazarze Witkacego), „Ruch Literacki”, maj 1997.
Słowacki-Lutosławski (czyli niebezpieczne związki rewelatora z reformatorem), [w:] Filozofia i mistyka Wincentego Lutosławskiego, (całość zebrał i wydał R. Zaborowski), Stakroos, Warszawa 2000.
Sen i przebudzenie Anhellego, „Ruch Literacki” 2000, nr 6.
Ostatni list Słowackiego, [w:] List Nowela Opowiadanie. Analizy i interpretacje,pod. red. H. Bursztyńskiej i T. Budrewicza, Kraków 2001.
Echa romantyczne w dramatach Stanisława Ignacego Witkiewicza, [w:]Tradycja romantyczna w teatrze polskim, pod red. D. Kosińskiego, wyd. Vistulana, Kraków 2008.
Słowackiego słowne z babami igraszki, [w:] Dialogi romantyczne. Filozofia, teoria i historia, komparatystyka, red. E. Kasperski, T. Mackiewicz, wyd. Fundacja Akademia Humanistyczna, Pułtusk 2008.
Ukąszenie MCLuhna: od „history” do „story” [w:] Dramat w historii, historia w dramacie, pod red. K. latawiec, R. Stachury-Lupy i , współpracy E. Łubieniewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2009.
Performer z Krzemieńca, [w:] Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, M. Kalinowska, G. Kowalski (recepcja), Toruń 2011.
Piękne truchło, [w:] Piękno Słowackiego, t. 1: Principia, Studia pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, G. Kowalskiego, Seria Przełomy Pogranicza. Studia Literackie, Białystok 2012.
Szekspirowskie perwersje á la polonaise, [w:] Szekspir wśród znaków kultury polskiej, pod red. E… Łubieniewskiej, K. Latawiec, J. Waligóry, Wydawnictwo Naukowe Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2012
Aktor w metafizycznej rekwizytorni Witkacego [w:] Co jeszcze jest do odkrycia, red. J. Degler, Słupsk 2017.
Czy to piekło myszką trąci? (o Witkiewiczowskiej metafizyce zła) [w:] Witkacy w kontekstach, pod red. T. Pekali, Lublin, 2015.
Baczyński – Słowacki: dialog z Norwidem w tle [w:] „Pejzaże humanistyczne”. Księga jubileuszowa. Prof. B. Farona, Kraków 2017.
Krytyka literacka i teatralna 1970 – 2000:
Sposób na rzeczywistość (o dramacie współczesnym), „Życie Literackie” 1973, nr 4, s. 7, 12.
Bo ja orzę grunt – i basta! (o Weselu w reż. L. Zamkow, Teatr Słowackiego w Krakowie, 1968) „Życie Literackie” 1972, nr 13.
Tragedie emancypantek (rec. z tomiku poezji A. Świrszczyńskiej Jestem baba, Kraków 1972), „Życie Literackie” 1972, nr 49.
Wypędzanie anioła (rec. z tomiku poezji J. Hordyńskiego Egzorcyzmy, Kraków 1972), „Życie Literackie” 1973, nr 2.
Dom ze słów (rec. z tomiku J. Harasymowicza Zielnik, Kraków 1972), „Życie Literackie” 1973, nr 24, s. 12–13.
Koniec menueta (o poezji S. Grochowiaka), „Życie Literackie” 1973, nr 29, s. 6, 15.
W poszukiwaniu siebie (rec. z tomików L. Długosza Lekcje rytmiki, Kraków 1973, L. Herdegena Wiersze, Kraków 1973, J. Salamon Medytacje, Kraków 1973 i E. Szczepańskiej Ulotność, Poznań 1973), „Życie Literackie” 1973, nr 48, s. 10.
Kiedy nadejdą bracia? (rec. z książki J. Krasińskiego Czapa i inne dramaty, Warszawa 1973), „Życie Literackie” 1973, nr 43.
W obronie «Bilansu kwartalnego K. Zanussiego», „Dialog” 1975, nr 6.
Balladyna czyli żywot skandalistki (o powojennych inscenizacjach Balladyny), „Scena” 1976, nr 1.
Punkt wyjścia (rec. z pierwszego sezonu Teatru Miniatura w Krakowie), „Scena” 1976, nr 10.
Gęba z gęby (rec. z przedst. W. Gombrowicza Operetka, w reż. T. Bradeckiego, w Teatrze Starym w Krakowie, prem. 1988), „Tygodnik Kulturalny” 1988, nr 50.
Parada czterdziestolecia (o scenografii L. i J. Skarżyńskich), „Tygodnik Kulturalny” 1989, nr
Teatr Mandala – teren nie oznakowany, „Kierunki” 1989, nr 49.
Przeciw demonom (rec. z przedst. Sonata B. I. Witkiewicza w reż. A. Dziuka, Teatr Witkacego w Zakopanem, prem. 1988), „Kierunki” 1988, nr 21.
Diabelskie igraszki Teatru Witkacego z publicznością, „Kraków” 1989, nr 4.
Kac… po Witkacym, „Universitas” 1993, nr 5.
Mistrz Andrzej i sekta zakopiańczyków, „Dziennik Polski” z d. 24 III 1994.
Na przekór złym mocom, (O teatrze zakopiańskim), „Dziennik Polski”, z dn. 9 I 1997.
Narodziny drzewa (o teatrze zakopiańskim), „Dziennik Polski”, z dn. 22 I 1998.
Kominiarz na dachu (15 rocznica urodzin Teatru Witkacego), „Dziennik Polski”, z dn. 5 III 2000
Teatralia z ostatnich lat:
I cóż to ma wspólnego z Witkacym? O Witkiewiczowskich inscenizacjach Andrzeja Dziuka [w:] Witkacy bliski czy daleki, red. J. Degler, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk 2013.
Zakopiańska metamorfoza Balu w operze, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 2013, z. 5.
Echa marcowe w teatrze Lidii Zamkow [w:] 1968/PRL/Teatr, pod red. A. Adamieckiej-Sitek,M. Koscielniaka, Warszawa, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2016.
Cabaret Voltaire – zakopiańska Atlantyda, [w:] Kabaret – poważna sprawa? Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ; Nr 3359, 2015.
„Teatralność” – zakazany język w teatrze doby performatywnej, [w:] Teatr, teatralizacja, performatywność, pod red. T. Pękali, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016.
Telewizyjne gry z Pirandellem, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 2017.
Portret teatrała: Tadeusz Kudliński – krytyk, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 2018.
Praca z aktorem w reżyserskiej sztuce Lidii Zamkow, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 2019.
Publikacje z zakresu dydaktyki:
Spotkania z literaturą. S. III (Poezja i mały ekran. Abc. widowiska teatralnego: poradnik metodyczny dot. lekcji o poezji R. Krynickiego, Cz. Miłosza, J. A. Rimbaud’a, G. Apollinaire’a, R. M. Rilkego, J. Preverta, P. Verlaine’a; na podstawie widowisk Telewizji Edukacyjnej), Wydawnictwo Multimedian, Poznań 1997.
To lubię dla II klasy liceum; praca w zespole opracowującym podręcznik, współudział w Książce dla nauczyciela To lubię, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004.
To lubię dla kl. III liceum. Książka dla nauczyciela, (m.in. szkic o Szewcach).
W świecie literatury i teatru. Sztuka współuczestnictwa – redakcja oraz trzy rozdziały autorskie w pracy zbiorowej podręcznika dla uczniów szkół średnich i studentów kierunków humanistycznych, Universitas, Kraków 2005.
Inne:
Adaptacja literacka Nocy i dni Dąbrowskiej, oprac. reż. W. Markiewicz, wyk. A. Radwan, płyta CD.
Barabasz (szkic do programu spektaklu Barabasza Lagerkvista w Teatrze im. S. I. Witkiewicza w Zakopanem).
Działalność charytatywna, społeczna i pedagogiczna:
współpraca z siecią bibliotek (zajęcia z uczniami i nauczycielami) spotkania z publicznością Teatru Witkacego w Zakopanem.
Promotorstwo doktoratów:
Elżbieta Powązka, Genezyjski dialog baroku z antykiem w twórczości Juliusza Słowackiego (książka: E. Powązka, Poetyka wyzwolenia: genezyjski dialog antyku z barokiem w twórczości Juliusza Słowackiego, Kraków 2008, Collegium Columbinum).
Marta Chrabąszcz, Kreacja przestrzeni we „wschodnich” powieściach poetyckich polskiego romantyzmu w kontekście literatury angielskiej (książka: M. Chrabąszcz, Błędne krainy romantyków. Kreacje przestrzeni we wschodnich powieściach poetyckich, 2010).
Ewa Kaźmierczak, Sceniczne metamorfozy utworów antycznych w nurcie polskich teatrów alternatywnych po 1989 roku, obrona 2014.