Przejdź do menu Przejdź do treści

prof. dr hab. Ewa Łubieniewska

Specjalistka w zakresie literatury XIX wieku, autorka książek i artykułów z dziedziny romantyzmu oraz publikacji o współczesnym dramacie i teatrze, prowadzi wykłady i ćwiczenia z literatury XIX wieku oraz dramatu współczesnego, zajęcia fakultatywne z wiedzy o teatrze oraz wykłady z zakresu teatru współczesnego i krytyki teatralnej na kierunku kulturoznawstwa.

 

Publikacje naukowe:

Monografie:

 

Fantazy Juliusza Słowackiego czyli komedia na opak obrócona, Ossolineum, Wrocław 1985.

Laseczka dandysa i płaszcz proroka, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1995.

Upiorny anioł. Wokół osobowości Juliusza Słowackiego, Universitas, Kraków 1998.

 Czysta Forma i bebechy, Universitas, Kraków 2007.

 Piekielne pomysły i dusza anielska teatru Witkacego w Zakopanem, Universitas, Kraków 2013.

Batalia Lidii Zamkow o Kraków, Szturm i odwrót [w:] monografii Krakowskie sezony teatralne Krystyny Skuszanki, Ireny Babel, Lidii Zamkow, napisanej wspólnie z K. Latawiec i M. Sadlik, Wydawnictwo naukowe Kraków 2019.

 

W przygotowaniu:

Słowacki; teatr i sen. Romantyczne postscriptum.

 

Artykuły w monografiach i czasopismach:

Wachlarz i gęsie pióro (o epistolografii romantycznej), „Ojczyzna – Polszczyzna” 1990, nr 3.

W pięćdziesiąt lat po śmierci S. I. Witkiewicza, „Ojczyzna – Polszczyzna” 1990, nr 1, s. 45–49.

Lekcja języka anielskiego, „Ruch Literacki” 1991, z. 3.

 Genezyjska nauka o człowieku, „Rocznik komisji Historycznoliterackiej PAN” 1991.

Dzieła mają swoich autorów…, „Ojczyzna – Polszczyzna” 1993, nr 4, s. 28–31.

Indywidualizm – wartość ambiwalentna, „Ojczyzna – Polszczyzna” 1994, nr 1, s. 44–50.

Mit powstańczy K. K. Baczyńskiego i romantyczna «siła fatalna», „Ojczyzna – Polszczyzna” 1994, nr 3.

 Paradoksy mesjanizmu w późnym dziele Słowackiego, „Rocznik Humanistyczny WSP”, styczeń 1997.

 Uwikłani w moc (o GyubaluWahazarze Witkacego), „Ruch Literacki”, maj 1997.

 Słowacki-Lutosławski (czyli niebezpieczne związki rewelatora z reformatorem), [w:] Filozofia i mistyka Wincentego Lutosławskiego, (całość zebrał i wydał R. Zaborowski), Stakroos, Warszawa 2000.

 Sen i przebudzenie Anhellego, „Ruch Literacki” 2000, nr 6.

 Ostatni list Słowackiego, [w:] List Nowela Opowiadanie. Analizy i interpretacje,pod. red. H. Bursztyńskiej i T. Budrewicza, Kraków 2001.

Echa romantyczne w dramatach Stanisława Ignacego Witkiewicza, [w:]Tradycja romantyczna w teatrze polskim, pod red. D. Kosińskiego, wyd. Vistulana, Kraków 2008.

 Słowackiego słowne z babami igraszki, [w:] Dialogi romantyczne. Filozofia, teoria i historia, komparatystyka, red. E. Kasperski, T. Mackiewicz, wyd. Fundacja Akademia Humanistyczna, Pułtusk 2008.

Ukąszenie MCLuhna: od „history” do „story” [w:] Dramat w historii, historia w dramacie, pod red. K. latawiec, R. Stachury-Lupy i , współpracy E. Łubieniewskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2009.

 Performer z Krzemieńca, [w:] Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, M. Kalinowska, G. Kowalski (recepcja), Toruń 2011.

 Piękne truchło, [w:] Piękno Słowackiego, t. 1: Principia, Studia pod red. J. Ławskiego, K. Korotkicha, G. Kowalskiego, Seria Przełomy Pogranicza. Studia Literackie, Białystok 2012.

Szekspirowskie perwersje á la polonaise, [w:] Szekspir wśród znaków kultury polskiej, pod red. E… Łubieniewskiej, K. Latawiec, J. Waligóry, Wydawnictwo Naukowe Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2012

Aktor w metafizycznej rekwizytorni Witkacego [w:] Co jeszcze jest do odkrycia, red. J. Degler, Słupsk 2017.

Czy to piekło myszką trąci? (o Witkiewiczowskiej metafizyce zła) [w:] Witkacy w kontekstach, pod red. T. Pekali, Lublin, 2015.

Baczyński – Słowacki: dialog z Norwidem w tle [w:] „Pejzaże humanistyczne”. Księga jubileuszowa. Prof. B. Farona, Kraków 2017.

 

Krytyka literacka i teatralna 1970 – 2000:

Sposób na rzeczywistość (o dramacie współczesnym), „Życie Literackie” 1973, nr 4, s. 7, 12.

Bo ja orzę grunt – i basta! (o Weselu w reż. L. Zamkow, Teatr Słowackiego w Krakowie, 1968) „Życie Literackie” 1972, nr 13.

Tragedie emancypantek (rec. z tomiku poezji A. Świrszczyńskiej Jestem baba, Kraków 1972), „Życie Literackie” 1972, nr 49.

Wypędzanie anioła (rec. z tomiku poezji J. Hordyńskiego Egzorcyzmy, Kraków 1972), „Życie Literackie” 1973, nr 2.

Dom ze słów (rec. z tomiku J. Harasymowicza Zielnik, Kraków 1972), „Życie Literackie” 1973, nr 24, s. 12–13.

Koniec menueta (o poezji S. Grochowiaka), „Życie Literackie” 1973, nr 29, s. 6, 15.

W poszukiwaniu siebie (rec. z tomików L. Długosza Lekcje rytmiki, Kraków 1973, L. Herdegena Wiersze, Kraków 1973, J. Salamon Medytacje, Kraków 1973 i E. Szczepańskiej Ulotność, Poznań 1973), „Życie Literackie” 1973, nr 48, s. 10.

Kiedy nadejdą bracia? (rec. z książki J. Krasińskiego Czapa i inne dramaty, Warszawa 1973), „Życie Literackie” 1973, nr 43.

W obronie «Bilansu kwartalnego K. Zanussiego», „Dialog” 1975, nr 6.

Balladyna czyli żywot skandalistki (o powojennych inscenizacjach Balladyny), „Scena” 1976, nr 1.

Punkt wyjścia (rec. z pierwszego sezonu Teatru Miniatura w Krakowie), „Scena” 1976, nr 10.

Gęba z gęby (rec. z przedst. W. Gombrowicza Operetka, w reż. T. Bradeckiego, w Teatrze Starym w Krakowie, prem. 1988), „Tygodnik Kulturalny” 1988, nr 50.

Parada czterdziestolecia (o scenografii L. i J. Skarżyńskich), „Tygodnik Kulturalny” 1989, nr

Teatr Mandala – teren nie oznakowany, „Kierunki” 1989, nr 49.

Przeciw demonom (rec. z przedst. Sonata B. I. Witkiewicza w reż. A. Dziuka, Teatr Witkacego w Zakopanem, prem. 1988), „Kierunki” 1988, nr 21.

Diabelskie igraszki Teatru Witkacego z publicznością, „Kraków” 1989, nr 4.

Kac… po Witkacym, „Universitas” 1993, nr 5.

Mistrz Andrzej i sekta zakopiańczyków, „Dziennik Polski” z d. 24 III 1994.

Na przekór złym mocom, (O teatrze zakopiańskim), „Dziennik Polski”, z dn. 9 I 1997.

Narodziny drzewa (o teatrze zakopiańskim), „Dziennik Polski”, z dn. 22 I 1998.

Kominiarz na dachu (15 rocznica urodzin Teatru Witkacego), „Dziennik Polski”, z dn. 5 III 2000

 

Teatralia z ostatnich lat:

I cóż to ma wspólnego z Witkacym? O Witkiewiczowskich inscenizacjach Andrzeja Dziuka [w:] Witkacy bliski czy daleki, red. J. Degler, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk 2013.

Zakopiańska metamorfoza Balu w operze, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 2013, z. 5.

Echa marcowe w teatrze Lidii Zamkow [w:] 1968/PRL/Teatr, pod red. A. Adamieckiej-Sitek,M. Koscielniaka, Warszawa, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2016.

 Cabaret Voltaire – zakopiańska Atlantyda, [w:] Kabaret poważna sprawa?  Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ; Nr 3359, 2015.

„Teatralność” – zakazany  język w teatrze doby performatywnej, [w:] Teatr, teatralizacja, performatywność, pod red.  T. Pękali, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016.

Telewizyjne gry z Pirandellem, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 2017.

Portret teatrała: Tadeusz Kudliński – krytyk, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 2018.

Praca z aktorem w reżyserskiej sztuce Lidii Zamkow, Annales Universitas Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria, 2019.

 

Publikacje z zakresu dydaktyki:

Spotkania z literaturą. S. III (Poezja i mały ekran. Abc. widowiska teatralnego: poradnik metodyczny dot. lekcji o poezji R. Krynickiego, Cz. Miłosza, J. A. Rimbaud’a, G. Apollinaire’a, R. M. Rilkego, J. Preverta, P. Verlaine’a; na podstawie widowisk Telewizji Edukacyjnej), Wydawnictwo Multimedian, Poznań 1997.

To lubię dla II klasy liceum; praca w zespole opracowującym podręcznik, współudział w Książce dla nauczyciela To lubię, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2004.

To lubię dla kl. III liceum. Książka dla nauczyciela, (m.in. szkic o Szewcach).

W świecie literatury i teatru. Sztuka współuczestnictwa – redakcja oraz trzy rozdziały autorskie w pracy zbiorowej podręcznika dla uczniów szkół średnich i studentów kierunków humanistycznych, Universitas, Kraków 2005.

 

Inne:

Adaptacja literacka Nocy i dni Dąbrowskiej, oprac. reż. W. Markiewicz, wyk. A. Radwan, płyta CD.

Barabasz (szkic do programu spektaklu Barabasza Lagerkvista w Teatrze im. S. I. Witkiewicza w Zakopanem).

 

Działalność charytatywna, społeczna i pedagogiczna:

współpraca z siecią bibliotek (zajęcia z uczniami i nauczycielami) spotkania z publicznością Teatru Witkacego w Zakopanem.

 

Promotorstwo doktoratów: 

Elżbieta Powązka, Genezyjski dialog baroku z antykiem w twórczości Juliusza Słowackiego (książka: E. Powązka, Poetyka wyzwolenia: genezyjski dialog antyku z barokiem w twórczości Juliusza Słowackiego, Kraków 2008, Collegium Columbinum).

Marta Chrabąszcz, Kreacja przestrzeni we „wschodnich” powieściach poetyckich polskiego romantyzmu w kontekście literatury angielskiej (książka: M. Chrabąszcz, Błędne krainy romantyków. Kreacje przestrzeni we wschodnich powieściach poetyckich, 2010).

Ewa Kaźmierczak, Sceniczne metamorfozy utworów antycznych w nurcie polskich teatrów alternatywnych po 1989 roku, obrona 2014.