Informacje o kierunkach
W Instytucie Filologii Polskiej oferujemy pięć kierunków studiów: Filologię polską, Kulturoznawstwo i wiedzę o mediach, Media Content & Creative Writing, Lingwistykę kliniczną, Biolingwistykę z komunikacją kliniczną. Każdy kierunek to kilkadziesiąt różnorodnych kursów, umożliwiających zdobycie kompetencji cenionych w branżach kreatywnych. Nasi absolwenci i absolwentki znajdują zatrudnienie w edukacji, usługach publicznych, wydawnictwach, agencjach reklamowych, instytucjach kultury, mediach, przemyśle i biznesie. Studia w IFP umożliwiają nabycie umiejętności analitycznych i krytycznych, budują wszechstronność intelektualną i wrażliwość wielokulturową, szczególnie cenioną w XXI wieku. Wierzymy, że edukacja i kultura są siłami napędowymi wydarzeń społecznych i politycznych.
Kadra IFP to uznani na arenie międzynarodowej literaturoznawcy, językoznawcy, krytycy sztuki, dydaktycy, kulturoznawcy, medioznawcy i psychologowie. Aktywne badania naszych pracowników stanowią podstawę kształcenia, co przekłada się na innowacyjne programy studiów, uwzględniające m.in. zajęcia wykładowe, konwersatoria, warsztaty i lektoraty języków obcych. W ramach praktyk studenckich i wizyt studyjnych współpracujemy ze szkołami, gabinetami logopedycznymi, instytucjami kultury i lokalnymi mediami, dzięki czemu nasi absolwenci i absolwentki mają stały kontakt z rynkiem pracy. Motywujemy do działalności w organizacjach studenckich, do wyjazdów zagranicznych i korzystania z usług doradztwa zawodowego.
Kierunki studiów I stopnia – rok akademicki 2025/2026
Filologia polska, studia stacjonarne i niestacjonarne
Program studiów – niestacjonarny
Studia licencjackie to pierwszy krok do uzyskania wyższego wykształcenia. Na kierunku filologia polska, studia stacjonarne I stopnia, w roku akademickim 2025/2026 będą prowadzone dwie specjalności. Każda realizuje odpowiednio sprofilowany program kształcenia:
1) Specjalność nauczycielska z glottodydaktyką polonistyczną – absolwent/ka jest przygotowany/a – dzięki realizacji zajęć bloku kształcenia psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego – do pogłębiania wiedzy i poszerzania kompetencji pedagogiczno-dydaktycznych na studiach drugiego stopnia, których ukończenie pozwoli uzyskać pełne uprawnienia nauczycielskie (specjalność nauczycielska).
2) Specjalność edytorstwo i komunikacja medialna – absolwent/ka jest przygotowany/a do wykonywania zawodów w obszarze funkcjonowania mediów, komunikacji publicznej oraz działalności wydawniczej; posiada umiejętności niezbędne do tworzenia różnorodnych tekstów i ich krytycznej analizy; jest przygotowany do pracy w agencjach content marketingowych na stanowisku content managera, copywritera i w innych zawodach wymagających kreatywności oraz umiejętności tworzenia treści; jest przygotowany do pracy w wydawnictwach książkowych, portalach internetowych, redakcjach czasopism, agencjach reklamowych i marketingowych na stanowisku redaktora wydawniczego oraz korektora (proofreadera). Potrafi projektować różnego typu publikacje w profesjonalnych programach komputerowych. Ma wiedzę na temat rynku wydawniczego i działalności poligraficznej, dzięki czemu może się zajmować koordynacją procesu wydawniczego. Na praktykach zawodowych zdobywa pierwsze doświadczenia w pracy w wydawnictwie, a także w redakcji czasopisma, portalu internetowym, radiu lub telewizji; jest przygotowany do pogłębiania wiedzy na studiach drugiego stopnia.
Kulturoznawstwo i wiedza o mediach, studia stacjonarne i niestacjonarne
Program studiów – niestacjonarny
Studiując na pierwszym stopniu kulturoznawstwa i wiedzy o mediach, zdobędziesz wykształcenie humanistyczne i podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach. Na naszych studiach poznasz podstawową terminologię literaturoznawczą, kulturoznawczą i medialną, zapoznasz się z najważniejszymi metodami badawczymi tekstów oraz instytucji kultury, przekazów i instytucji medialnych.
Nauszysz się identyfikować, będziesz rozumiał i potrafił analizować zjawiska i procesy kulturowe oraz medialne, zarówno współczesne, jak i dawne, dobierając odpowiednie narzędzia badawcze. Jako absolwent naszych studiów będziesz potrafił przygotowywać prace pisemne i wystąpienia ustne oraz multimedialne typowe dla kierunku kulturoznawstwo i wiedza o mediach, wykorzystując do tego celu podstawowe ujęcia teoretyczne oraz różne źródła wiedzy. Będziesz się posługiwać językiem podstawowym dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach.
Ponadto nauczysz się samodzielnie gromadzić i przetwarzać informacje, przygotowywać bibliografię przedmiotową, poszerzać swoją wiedzę oraz rozwiązywać problemy związane z kierunkiem studiów. Będziesz znał język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Przygotowywanie tekstów pisemnych i ustnych w obcym języku nie będzie dla Ciebie problemem. Poznasz podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej.
Jako absolwent naszych studiów będziesz przygotowany do pracy w instytucjach kultury i medialnych w charakterze pracownika w obszarze funkcjonowania instytucji medialnych, komunikacji publicznej, reklamy, promocji, marketingu.
Uzyskany tytuł licencjata pozwoli Ci ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia oraz podnoszenie kwalifikacji na studiach podyplomowych.
Lingwistyka kliniczna, studia stacjonarne
Studia zostały powołane z myślą o osobach zainteresowanych językiem, mową (szczególnie ich rozwojem i zaburzeniami), komunikacją społeczną i terapeutyczną, funkcjonowaniem umysłu i mózgu, czynnościami poznawczymi, neurodydaktyką, neurolingwistyką, kulturowymi kontekstami mowy.
To kierunek stacjonarnych studiów licencjackich:
· wyposażający w kompetencje i sprawności z obszaru lingwistyki klinicznej, czyli językoznawstwa stosowanego badającego, analizującego i interpretującej biolingwistyczne uwarunkowania rozwoju, zaburzeń i regresji mowy
· integrujący wiedzę z zakresu neurogennych i audiogennych uwarunkowań rozwoju i zaburzeń mowy, a także komunikacji terapeutycznej, neurolingwistyki, psycholingwistyki, lingwistyki mentalnej, ontolingwistyki, patolingwistyki, gerontolingwistyki, tanatolingwistyki, aksjolingwistyki
· oferujący najnowszą wiedzę dotyczącą takich zagadnień (przedmiotów), jak m.in.:
fizjologia procesów mownych; wprowadzenie do ontolingwistyki; tanatologia i tanatolingwistyka; aksjolingwistyka w świetle filozofii języka; język mówiony, pismo, Internet; ortoepia w mowie i piśmie; mowa i pismo w rozwoju filogenetycznym człowieka; neuro- i audiofizjologia procesów mownych; podstawy komunikacji społecznej; lingwistyka mentalna; elementy gramatyki umysłu; zaburzenia komunikacji językowej; komunikacja kliniczna; zagadnienia paleolingwistyki, paleoslawistyki i polszczyzny historycznej; laboratoria mowy; dyskurs maladyczny; schizolingwistyka; podstawy zoosemiotyki i komunikacji międzygatunkowej; psychologia ogólna i kliniczna; kognitywna analiza tekstów kultury; rehabilitacja głosu; retoryka: między myśleniem i afektem; bioetyka; bilingwizm w perspektywie neurolingwistycznej; mowa ciała; elementy neuroobrazowania dla lingwistów klinicznych; komunikacja z pacjentem w stanie ciężkim; milczenie – ekspresja – twórczość; człowiek a ciało; ciało w ruchu i relaksie – techniki; terapia tańcem i ruchem; muzyka w terapii; semiotyka i semantyka muzyki; somaestetyka.
Dzięki studiom można:
· zostać specjalistą z zakresu lingwistyki klinicznej – jedynego w Polsce takiego kierunku
· zdobyć pogłębioną wiedzę na temat zaburzeń mowy
· lepiej zrozumieć bariery komunikacyjne, człowieka, jego cierpienie
· pracować w: instytucjach, centrach, laboratoriach zajmujących się tworzeniem korpusów mowy i tekstów, dostępem, interpretacją, rozumieniem informacji, rozpoznawaniem mowy, przetwarzaniem mowy; instytucjach, zakładach leczniczych, wykorzystujących wiedzę lingwistyczną do rozwiązywania problemów audiologicznych, patoneurolingwistycznych, foniatrycznych; placówkach edukacyjnych, terapeutycznych i instytucjach szkoleniowych kładących nacisk na edukację przyjazną mózgowi ucznia i wykorzystujących strategie neurodydaktyczne oraz osiągnięcia neurolingwistyki edukacyjnej; instytucjach szkoleniowych, fundacjach, stowarzyszeniach zajmujących się skuteczną komunikacją; firmach i ośrodkach zajmujących się zarządzaniem informacją, analizą i prezentacją danych, neuromarketingiem; firmach medycznych dystrybuujących usługi, towary, produkty; przedsiębiorstwach produkujących i dystrybuujących rozwiązania technologiczne i informatyczne wspomagające komunikację językową, parajęzykową i pozajęzykową lub pełniących funkcję tzw. protez mowy; służbach i instytucjach społecznych, których zakres działań obejmuje zagadnienia wiążące się z komunikacją, np. w centrach informacyjnych, biurach obsługi interesantów; wydawnictwach oferujących pomoce dydaktyczno-terapeutyczne wspomagające komunikację i/lub pomagające niwelować skutki zaburzeń komunikacji
· podjąć studia magisterskie w IFP UKEN na kierunku biolingwistyka z komunikacją kliniczną
Kierunki studiów II stopnia – rok akademicki 2025/2026
Filologia polska, studia stacjonarne i niestacjonarne
Program studiów – niestacjonarny
Studia przewidziane dla:
- Specjalność zarządzanie wizerunkiem i publikowanie cyfrowe – konkurs dyplomów; ukończone studia pierwszego stopnia na kierunku z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznyc
- Specjalność menedżer i animator kultury – konkurs dyplomów; ukończone studia pierwszego stopnia na kierunku z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych
- Specjalności: nauczycielska z glottodydaktyką polonistyczną, nauczycielska z glottodydaktyką polonistyczną i zarządzaniem wizerunkiem, nauczycielska z glottodydaktyką polonistyczną i publikowaniem cyfrowym – konkurs dyplomów; ukończone studia pierwszego stopnia na kierunku filologia polska specjalność nauczycielska
Absolwent kierunku studiów filologia polska, studia drugiego stopnia, ma szeroką i pogłębioną wiedzę o przedmiotowo-metodologicznej specyfice polonistyki. Zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu filologii polskiej. Ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę o metodologiach, teoriach oraz o głównych kierunkach rozwoju literaturoznawstwa i językoznawstwa. Dysponuje szczegółową wiedzą na temat artystycznych i ideowych problemów literatury polskiej w poszczególnych epokach, prądach i obiegach literackich. Ma pogłębioną wiedzę na temat najwybitniejszych dzieł literatury polskiej, a także historycznej zmienności stylów i konwencji. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i krytyki rozmaitych tekstów kultury, właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych. Absolwent ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę szczegółową o komunikacji językowej, o systemie gramatycznym i leksykalnym języka w aspekcie diachronicznym i synchronicznym. Dysponuje uporządkowaną wiedzą o socjologicznych, etnologicznych, historycznych uwarunkowaniach komunikacji językowej oraz o wartości semantycznej jednostek leksykalnych. Ma pogłębioną wiedzę na temat roli, jaką odgrywa język w rozwoju człowieka, w tworzeniu i odbiorze tekstów, w gromadzeniu, przechowywaniu i przekazywaniu wiedzy, społecznego doświadczenia, a także systemu wartości. Absolwent potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i integrować informacje przydatne w zdobywaniu i pogłębianiu wiedzy z zakresu nauki o języku i literaturze. Potrafi samodzielnie opracować wybrane problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Posiada pogłębioną umiejętność analizy, interpretacji i wartościowania rozmaitych typów tekstów. Rozpoznaje zjawiska literackie i językowe, a także określa ich funkcje za pomocą metod i narzędzi badawczych, proponowanych przez współczesne szkoły literaturoznawcze i językoznawcze. Potrafi przygotować różnego typu prace pisemne i wypowiedzi ustne na temat zagadnień z zakresu filologii polskiej. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na samodzielne podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych, a także rozwiązywanie trudnych problemów zawodowych.
Absolwent zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Umie przygotować teksty pisemne i ustne w języku obcym. Absolwent zna i rozumie pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego i konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej. Absolwent rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia, zdobywania wiedzy. Śledzi współczesne zjawiska literackie i językowe. Dba o poprawność i estetykę wypowiedzi. Potrafi pracować w zespole, podejmując się pełnienia różnych funkcji, rozumie potrzebę współdziałania z innymi na rzecz różnych środowisk. Pogłębia i aktualizuje wiedzę oraz umiejętności, które wykorzystuje we własnej praktyce zawodowej. Zna i respektuje normy etyki zawodowej.
W zależności od wybranego modułu specjalnościowego:
– po ukończeniu specjalności zarządzanie wizerunkiem i publikowanie cyfrowe absolwent posiada kwalifikacje niezbędne do pracy w wydawnictwach książkowych, portalach internetowych, redakcjach czasopism, agencjach content marketingowych, reklamowych i PR-owych, a także w instytucjach zatrudniających specjalistów ds. zarządzania wizerunkiem w mediach. Ma wiedzę na temat planowania i realizacji strategii komunikowania się firm i instytucji z mediami, co umożliwia mu pracę na stanowisku specjalisty ds. reklamy oraz public relations. Ma umiejętności niezbędne do pracy na stanowisku specjalisty ds. marketingu internetowego. Jest przygotowany do pracy jako koordynator projektów wydawniczych, zarówno w mediach tradycyjnych, jak i cyfrowych. Orientuje się w kierunkach rozwoju edytorstwa cyfrowego, zna zastosowanie najnowszych technologii w edytorstwie, a także ma podstawową wiedzę na temat projektowania stron internetowych oraz aplikacji, co daje mu szansę wyspecjalizowania się w zawodzie webmastera.
– po ukończeniu specjalności menedżer i animator kultury absolwent/ka jest przygotowany/a do inicjowania, organizowania i upowszechniania kultury oraz sztuki w publicznych palcówkach kulturalno-oświatowych oraz w środowisku lokalnym; potrafi kształtować upodobania i zainteresowania kulturalne i artystyczne różnych grup społecznych; wspomagać artystyczną twórczość amatorską; kierować pracą domu kultury w zakresie udzielonych pełnomocnictw i upoważnień, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; upowszechniać i promować kulturę; organizować różnorodne formy edukacji kulturalnej i społecznej; absolwent/ka jest przygotowany do planowania zadań i zarządzania grupą podległych pracowników; nadzorowania i utrzymywania kontaktu z przedstawicielami organizacji kulturalnych, towarzystwami, kolekcjonerami itp.); absolwent/ka specjalności może również wykonywać zawód menedżera projektu kulturalnego.
– po ukończeniu specjalności nauczycielskiej z glottodydaktyką polonistyczną absolwent jest w pełni przygotowany do pracy w szkolnictwie jako nauczyciel języka polskiego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz do uczenia języka polskiego jako obcego i drugiego w szkole (moduł glottodydaktyczny spełnia wymagania Standardu Kształcenia Nauczycieli w zakresie liczby godzin oraz punktów ECTS –pkt E: „Przygotowanie dydaktyczne do nauczania kolejnego przedmiotu lub prowadzenia kolejnych zajęć” dla „przedmiotu nauczanego lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej”), a także do pracy jako lektor języka polskiego jako drugiego i obcego. Absolwent jest teoretycznie i praktycznie przygotowany do projektowania i przeprowadzania działań edukacyjnych w ramach uczenia języka polskiego jako ojczystego oraz jako obcego i drugiego. Potrafi samodzielnie zdobywać, pogłębiać i aktualizować wiedzę przedmiotową oraz integrować ją z innymi dziedzinami wiedzy. Zna i funkcjonalnie wykorzystuje profesjonalną terminologię. Potrafi skutecznie prowadzić zajęcia edukacyjne, rozbudzać zainteresowania poznawcze, wspierać rozwój intelektualny uczniów przez umiejętny dobór metod, technik i form pracy oraz środków dydaktycznych; potrafi badać i oceniać osiągnięcia uczniów oraz własną praktykę, potrafi przygotować uczniów do egzaminów zewnętrznych oraz do dalszego kształcenia. Dzięki zdobytym kompetencjom z zakresu psychologii i pedagogiki może pełnić funkcje wychowawcze i opiekuńcze, wspierać wszechstronny rozwój uczniów, indywidualizować i personalizować proces kształcenia, zaspokajać potrzeby edukacyjne uczniów, organizować życie społeczne na poziomie klasy, szkoły i środowiska lokalnego, współpracować z innymi nauczycielami, rodzicami i środowiskiem lokalnym;
– po ukończeniu specjalności nauczycielskiej z glottodydaktyką polonistyczną i zarządzaniem wizerunkiem oprócz pełnych uprawnień nauczycielskich i lektorskich absolwent posiada ponadto kwalifikacje niezbędne do pracy w agencjach content marketingowych, reklamowych i PR-owych, a także w instytucjach zatrudniających specjalistów ds. zarządzania wizerunkiem w mediach; ma wiedzę na temat planowania i realizacji strategii komunikowania się firm i instytucji z mediami, co umożliwia mu pracę na stanowisku specjalisty ds. reklamy oraz public relations. Ma umiejętności niezbędne do pracy na stanowisku specjalisty ds. marketingu internetowego;
– po ukończeniu specjalności nauczycielskiej z glottodydaktyką polonistyczną i publikowaniem cyfrowym oprócz pełnych uprawnień nauczycielskich i lektorskich absolwent posiada ponadto kwalifikacje niezbędne do pracy w wydawnictwach książkowych, portalach internetowych, redakcjach czasopism; orientuje się w kierunkach rozwoju edytorstwa cyfrowego, zna zastosowanie najnowszych technologii w edytorstwie, a także ma podstawową wiedzę na temat projektowania stron internetowych oraz aplikacji, co daje mu szansę wyspecjalizowania się w zawodzie webmastera.
Minimalna liczba osób wymagana do uruchomienia specjalności: 30. W przypadku niewypełnienia limitu na danej specjalności osoba studiująca otrzymuje możliwość wyboru innej specjalności prowadzonej w ramach kierunku. Deklaracja o wyborze specjalności wypełniania jest w momencie składania dokumentów.
Kulturoznawstwo i wiedza o mediach, studia stacjonarne i niestacjonarne
Program studiów – niestacjonarny
Studiując na drugim stopniu kulturoznawstwa i wiedzy o mediach, zdobędziesz specjalistyczne wykształcenie humanistyczne i uporządkowaną, pogłębioną, szczegółową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii, nauk o komunikacji społecznej i mediach. Posiądziesz również wiedzę z zakresu nauk o sztuce, psychologii, zarządzaniu i jakości, nauk socjologicznych, prawnych, ekonomii i finansów. Poznasz specjalistyczną terminologię z zakresu wymienionych dyscyplin, zaawansowane metody badawcze tekstów i instytucji kultury, przekazów i instytucji medialnych.
Nauczysz się identyfikować, będziesz rozumiał i potrafił analizować zjawiska i procesy kulturowe oraz medialne, zarówno współczesne, jak i dawne, dobierając odpowiednie narzędzia badawcze, właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach, oraz pozwalające na integrowanie perspektyw badawczych. Jako absolwent naszych studiów będziesz potrafił przygotowywać prace pisemne i wystąpienia ustne oraz multimedialne, wykorzystując do tego celu specjalistyczne ujęcia teoretyczne oraz różne źródła wiedzy. Nauczysz się posługiwać językiem specjalistycznym z zakresu literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o komunikacji społecznej i mediach.
Ponadto nauczysz się samodzielnie gromadzić i przetwarzać informacje, przygotowywać specjalistyczną bibliografię przedmiotową, poszerzać swoją wiedzę oraz rozwiązywać problemy, związane z kierunkiem studiów. Będziesz znał język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Przygotowywanie tekstów pisemnych i ustnych w obcym języku już nie będzie dla Ciebie problemem. Poznasz specjalistyczne zasady ochrony własności intelektualnej.
Jako absolwent studiów drugiego stopnia będziesz mógł podjąć dalsze kształcenie na studiach trzeciego stopnia i/lub studiach podyplomowych.
Nasze studia przygotują do pracy w różnych instytucjach kultury i mediach, zgodnie z profilem wybranej specjalizacji. Dzięki temu zdobędziesz kompetencje niezbędne do pracy w kulturze i branżach kreatywnych. Przygotujesz się do podejmowania działań związanych z obsługą mediów społecznościowych, analizą raportów medialnych i trendów rynkowych w obszarze kultury.
W zależności od wybranej specjalności zdobędziesz kompetencje niezbędne do wykonywania profesji i/lub obejmowania stanowisk:
- animatora kultury (inicjuje, organizuje i upowszechnia kulturę i sztukę w publicznych palcówkach kulturalno-oświatowych oraz w środowisku lokalnym; kształtuje upodobania i zainteresowania kulturalne i artystyczne różnych grup społecznych; wspomaga artystyczną twórczość amatorską); kierownika domu kultury (kieruje pracą domu kultury w zakresie udzielonych pełnomocnictw i upoważnień zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; upowszechnia i promuje kulturę; organizuje różnorodne formy edukacji kulturalnej i społecznej; planuje zadania i zarządza grupą podległych pracowników; nadzoruje i utrzymuje kontakt z przedstawicielami organizacji kulturalnych, towarzystwami, kolekcjonerami itp.) lub menedżera projektu kulturalnego (bezpośrednio zarządza projektem, rozumianym jako tymczasowe przedsięwzięcie podejmowane w celu stworzenia unikalnego produktu, usługi lub innego produktu kulturalnego; odpowiada za osiągnięcie wyznaczonych celów projektu w wyznaczonym czasie, przy określonych zasobach i założonym budżecie; zajmuje się planowaniem, organizowaniem, nadzorowaniem realizacji i rozliczaniem projektów o charakterze inwestycyjnym, organizacyjnym, ekonomicznym, edukacyjnym, społecznym, informatycznym itp.) – specjalność menedżer i animator kultury;
- specjalisty ds. marketingu internetowego (opracowuje strategię marketingu internetowego organizacji; nadzoruje jej wdrożenie i monitoruje skuteczność; kreuje wizerunek marki na rynku za pośrednictwem mediów elektronicznych; organizuje i przeprowadza badania rynku; planuje budżet marketingu internetowego; zarządza współpracą z dostawcami usług; zarządza podległym zespołem) – specjalność coach medialny;
- menedżera zawartości serwisów internetowych związanych z branżą kreatywną (pozyskuje, weryfikuje, przetwarza i optymalizuje informacje oraz publikuje je w serwisach internetowych), info/media researchera (pozyskuje, weryfikuje, przetwarza i optymalizuje informacje) i/lub kuratora i administratora sztuki cyfrowej – specjalność cyberkulturoznawstwo i przemysły kreatywne.
Minimalna liczba osób wymagana do uruchomienia specjalności: 30. W przypadku niewypełnienia limitu na danej specjalności osoba studiująca otrzymuje możliwość wyboru innej specjalności prowadzonej w ramach kierunku. Deklaracja o wyborze specjalności wypełniania jest w momencie składania dokumentów.
Media Content & Creative Writing, stacjonarne i niestacjonarne
Program studiów – niestacjonarny
Kierunek Media Content & Creative Writing to doskonały wybór dla osób, które pragną aktywnie i kreatywnie uczestniczyć w życiu kulturalnym, zwłaszcza w przestrzeni medialnej. Na tych studiach duży nacisk kładziemy na tworzenie własnych tekstów zarówno o charakterze użytkowym, jak i literackim.
Absolwent studiów magisterskich na kierunku MC&CW jest przygotowany do analizowania, projektowania i współtworzenia kampanii marketingowych w mediach interaktywnych. Potrafi wykreować spójny i korzystny wizerunek firmy, instytucji, organizacji, marki czy osoby publicznej. Dzięki zdobytej w trakcie studiów szerokiej wiedzy literaturoznawczej, językoznawczej, kulturoznawczej i medialnej wie, jak funkcjonuje współczesny świat, i jest w stanie stawić czoła największym wyzwaniom, wykazując się przy tym dużą samodzielnością i kreatywnością.
Przykładowe przedmioty w planie studiów: PR i zarządzanie wizerunkiem, Twórczość amatorska i kultura uczestnictwa, Psychologia mediów społecznościowych, Warsztaty kreatywnego pisania (teksty użytkowe i teksty literackie), Kultura niezależna, Warsztat rzecznika prasowego.
Biolingwistyka z komunikacją kliniczną, stacjonarne
Studia przeznaczone dla absolwentów/ek studiów licencjackich lub magisterskich z dziedziny nauk humanistycznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk społecznych, nauk o rodzinie, nauk teologicznych. Komisja rekrutacyjna bierze pod uwagę ocenę z dyplomu oraz – w przypadku uzyskania takich samych wyników – średnią arytmetyczną ocen ze studiów.
Studia przygotowują do wykonywania działań zawodowych z obszaru lingwistyki klinicznej. Dostarczają pogłębionej wiedzy z zakresu biolingwistyki i komunikacji klinicznej przydatnej do deskrypcji, analizy i interpretacji wszystkich problemów komunikacyjnych pacjenta chorego, dotkniętego zaburzeniami rozwojowymi i trudnościami zdrowotnymi oraz niwelowania ich skutków poprzez oddziaływanie różnorodnymi strategiami retorycznymi, argumentacyjnymi, perswazyjnymi, mediacyjnymi tudzież werbalnymi i pozawerbalnymi technikami terapeutycznymi.
Absolwent/ka kierunku – posiadając wiedzę i sprawności transdyscyplinarne z zakresu biolingwistyki i komunikacji klinicznej – może podejmować zatrudnienie w szpitalach, przychodniach opieki zdrowotnej, sanatoriach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, centrach terapeutycznych czy też jednostkach naukowo-badawczych. Ponadto może być zatrudniony/a jako ekspert/ka ds. problemów językowych i komunikacyjnych w publicznych/prywatnych instytucjach edukacyjnych, służbach społecznych, wydawnictwach, instytucjach szkoleniowych i firmach z branży technologii medycznych. Jest przygotowany/a do współpracy z lekarzami, logopedami, neurologopedami, surdologopedami, gerontologopedami, logopediami paliatywnymi, terapeutami, pielęgniarkami, ratownikami medycznymi, nauczycielami oraz naukowcami badającymi zależności mózg-mowa, umysł-mowa, słuch-mowa.
Szczegółowe warunki rekrutacji na stronie uczelni: https://www.up.krakow.pl/kandydat