Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. prof. UKEN Patrycja Włodek

Patrycja Włodek – doktor habilitowana nauk o sztuce, profesorka UKEN w Krakowie, absolwentka socjologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka książek „Wszystko noir?”. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu film noir (2022) (nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej filmoznawczej książki roku), Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro (2018; nominacja do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami za najlepszą książkę filmoznawczą 2018 roku) i „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie (2015) oraz licznych tekstów o tematyce filmowej i serialowej publikowanych w tomach zbiorowych i czasopismach naukowych. Współredaktorka tomów zbiorowych: Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej (2016, wraz z profesor Alicją Helman), Autorzy kina europejskiego VII (2018, wraz z Kamilą Żyto) i Pomiędzy retro a retromanią (2018, wraz Małgorzatą Major). W kręgu zainteresowań autorki znajdują się zagadnienia z zakresu historii kina, ze szczególnym uwzględnieniem kinematografii amerykańskiej, polskiej i neoseriali.

 

Książki:

  1. „Wszystko noir?”. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu film noir, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2022.
  2. Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2018.
  3. „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2015.

 

Wybrane publikacje:

Wybrane czasopisma naukowe:

  1. Netflix – the future is now?, „Kwartalnik Filmowy” 2023, nr 124. https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/1831
  2. Problematyczna reprezentacja wolności i buntu w amerykańskim kinie walki o prawa człowieka. Wolność i pamięć w kinie głównego nurtu, „Ethos” 2023, nr 1(141). https://czasopisma.kul.pl/index.php/ethos/article/view/16702
  3. Paranoja „noir”. Ukryta rzeczywistość czarnego kryminału, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 117. https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/1037
  4. Memory studies i kino nostalgiczne, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione” 2021, nr 16. https://studiadearte.uken.krakow.pl/article/view/10250
  5. Krytyczne retro a kształtowanie pamięci zbiorowej w kinie amerykańskim XXI wieku, „ERRGO. Teoria-Literatura-Kultura” 2020, nr 40.
  6. Amerykańskie przedmieścia w cieniu wielkiego miasta, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 109. https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/281

 

Wybrane tomy zbiorowe:

  1. Homme fatale noir – czarny kryminał i gotyk, [w:] Reaktywacje dziewiętnastowieczności, tom II, red. Anna Dunin-Dudkowska, Dariusz Piechota, Agnieszka Trześniewska-Nowak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2024.
  2. Wielka amerykańska powieść (w odcinkach). Mad Men, Masters of Sex i rasa, [w:] Powieści realistycznej życie po życiu. O fenomenie współczesnych seriali, red. Dariusz Piechota, Agnieszka Trześniewska-Nowak, Katedra, Gdańsk 2022.
  3. Pragnienie ekscesu. Amerykański melodramat rodzinny, [w:] Monografia miłości, red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, WUJ, Kraków 2021.

 

Wybrane artykuły popularne:

  1. Wieczny powrót generacji Spice Girls, „Ekrany” 2024, nr 2 (70).
  2. Dorothy Arzner i paradoksy wyjątkowości, „Ekrany” 2024, nr 4 (68).
  3. Filmowa walka o prawa człowieka, „Ekrany” 2022, nr 3 (63).
  4. Męskość, kino i akademia, „Ekrany” 2022, nr 2 (62).
  5. Zestarzeć się w Hollywood, „Ekrany” 2021, nr 4.
  6. Ku pokrzepieniu serc? Pamięć pocieszycielska w kinie współczesnym, „Ekrany” 2021, nr 2.
  7. Hipermęskość, skala kryzysu, „Ekrany” 2020, nr 1.

 

Wszystkie publikacje:

http://bgbase.up.krakow.pl/biblio/splendor/expertus3e.cgi

 

Prowadzone kursy:

  • Adaptacje filmowe literatury
  • Analiza i interpretacja dzieła filmowego
  • Historia kina światowego
  • Kierunki filmu współczesnego (Instytut Filologii Polskiej, Instytut Sztuki i Designu)
  • Kino popularne
  • Seminarium licencjackie
  • Wiedza o filmie (Instytut Sztuki i Designu)
  • Współczesna sztuka filmowa
  • Wstęp do filmoznawstwa

 

Wybrane nagrody:

  • Nagroda im. Bolesława Michałka przyznawana przez Fundację KINO dla najlepszej książki filmoznawczej 2023 roku za publikację „Wszystko noir?”. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu film noir, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2022.
  • Nominacja do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami za najlepszą książkę filmoznawczą 2018 roku za Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2018.
  • Nagroda za osiągnięcia naukowe i wysoko punktowane publikacje  w 2023 roku w ramach realizacji działania „IDUB-04 Excellent Motivation” w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – uczelnia badawcza) [2024]
  • Nagroda Rektora Uniwersytetu im. KEN w Krakowie (indywidualna III stopnia), 2023, przyznana przez Rektora Uniwersytetu im. KEN w Krakowie za oryginalne i twórcze osiągnięcia naukowe oraz pracę organizacyjną na rzecz uczleni
  • Nagroda za osiągnięcia naukowe i wysoko punktowane publikacje  w 2022 roku w ramach realizacji działania „IDUB-04 Excellent Motivation” w ramach programu „Inicjatywa Doskonałości – uczelnia badawcza) [2023]
  • Nagroda Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (indywidualna III stopnia), 2020, przyznana przez Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie za uzyskanie stopnia doktor habilitowanej.

 

Wybrane funkcje:

  • 2023-2025: przedstawicielka dyscypliny Nauk o sztuce do Rady Szkoły Doktorskiej UP 2023
  • 2023-2027: sekretarzyni Krakowskiego Oddziału Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami
  • 2024-2028: przewodnicząca Rady Jakości Kształcenia kulturoznawstwa i wiedzy o mediach (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej).