Wykłady dla szkół średnich
Szanowni Państwo,
zwracamy się do Państwa z propozycją nieodpłatnych wykładów w formie zdalnej lub stacjonarnej dla młodzieży i nauczycieli szkół średnich, prowadzonych przez literaturoznawców i językoznawców z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Terminy, forma, miejsce oraz tematyka wykładów do uzgodnienia. Serdecznie zapraszamy do współpracy!
prof. UKEN dr hab. Piotr Kołodziej
Dyrektor Instytutu Filologii Polskiej
piotr.kolodziej@uken.krakow.pl
Przykładowe tematy:
dr hab. Magdalena Sadlik, prof. UKEN:
- Tatrzańskie inspiracje młodopolskiej literatury
- Femme fatale. Salome w literaturze i sztuce fin de siècle’u
- Krakowskimi śladami Stanisława Wyspiańskiego
- „Modernista – znaczy chłopak, co wszystko robi na opak” – w świecie krakowskiej bohemy fin de siècle’u
dr hab. Janusz Waligóra, prof. UKEN:
- Auto-bio-logia: Wisławy Szymborskiej wycieczki ewolucyjne
- Uchwycić nerw teraźniejszości – dokument epoki Antoniego Słonimskiego
dr hab. Piotr Kołodziej, prof. UKEN:
- Wokulski – młodszy brat Wertera i Gustawa
- Na powierzchni i w głąb: czytanie obrazu Hansa Memlinga Sąd Ostateczny jako klucz do Biblii
- Egzamin z „historii ludzi” (Bruegel, Szymborska)
- Narodowa tożsamość albo „w centrum polszczyzny” (Pan Tadeusz)
- Lekcje anatomii według Wisławy Szymborskiej
- O cierpieniu albo o Starych Mistrzach, którzy „nie mylili się nigdy” (Owidiusz, Bruegel, Auden, Różewicz, Herbert, Bryll)
- „Pod stołem trzymamy się wszyscy tajnie za ręce”. Bruno Schulz i „mityzacja rzeczywistości”
- Wiara i nóż Abrahama – zwątpienie i palec Tomasza. Interpretacje i reinterpretacje (Biblia; Herbert, Szymborska, Caravaggio, Chagall, Rembrandt i in.)
- O kreatorach narodowej wyobraźni albo o tym, co niektórzy pisarze mogą zobaczyć na niektórych obrazach (Sienkiewicz, Prus, Matejko, Gierymski)
- Milczenie i mowa roślin (Szymborska)
- Mitologizacja i demitologizacja polskiej historii albo czytanie literatury „pod lupą” (Sienkiewicz – Żeromski)
- Dlaczego świat „nie zasługuje na koniec świata” (Herbert, Szymborska)
- „Arytmetyka współczucia” albo co zrobić z „widokiem cudzego cierpienia” (Herbert, Szymborska, Picasso, Penteado, Barańczak, Zagajewski)
dr hab. Andrzej Franaszek, prof. UKEN:
- Kubuś Puchatek, Czesław Miłosz i studnia, która nazywa się Czas, czyli o polonistyce, która nie jest „badaniem owadzich nogów”…
prof. dr hab. Paweł Próchniak:
- Łzy i fale. Dwie tajemnice Zbigniewa Herberta
dr hab. Renata Stachura-Lupa, prof. UKEN:
- Czy Węgiełek umiał pisać i dlaczego jego krakowiak miał „obie nogi na lewym boku”? Czy anioły mają ciała i po co Izabeli posążek Apollina? I co ma biały cylinder do perkalików hrabiny Karolowej?… – 10 (nieoczywistych) pytań w sprawie Lalki
dr Magdalena Ryszka-Kurczab:
- Jakie są korzyści ze spierania się? O dyspucie w wiekach dawnych
dr hab. Małgorzata Chrobak, prof. UKEN:
- Jednorożec w ogrodzie i morski smok, czyli o realizmie magicznym w literaturze
- Magia miejsca w Opowieściach galicyjskich Andrzeja Stasiuka
dr hab. Ewa Horyń, prof. UKEN:
- „Błąd błędem pogania”. Błąd a innowacja językowa
- Jak migrują wyrazy. O zapożyczeniach we współczesnej polszczyźnie. Wyrazy obce a kultura języka
- Koń ma cztery nogi i też się potknie. Źródła i znaczenia frazeologizmów. Funkcjonowanie frazeologizmów w różnych odmianach polszczyzny
- Za granicą? Zagranicą? Z zagranicy? Zza granicy? O poprawności w mowie i piśmie.
dr hab. Jacek Rozmus, prof. UKEN:
- „Od trzech tygodni blisko słyszymy w Krakowie huk armat”. Mało znana literatura, zapomniana historia zwycięskich walk z Rosją w czasie I wojny światowej.
dr Krzysztof Waśkowski:
- Model komunikacji i język propagandy politycznej.
- Mowa ciała cię zdradza! Komunikacja niewerbalna w relacjach międzyludzkich i podczas autoprezentacji.
- Grzeczność językowa i etyka komunikacji.
dr Jakub Kosek
- „Piosenka jest dobra na wszystko”. O edukacyjnym potencjale muzyki popularnej
- Kultura rocka jako przedmiot refleksji naukowej: muzyka, media, narracje
kontakt: piotr.kolodziej@uken.krakow.pl