dr hab. prof. UKEN Marzena Błasiak-Tytuła
Zastępca Dyrektora, Profesor Uczelni
Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
marzena.blasiak-tytula@uken.krakow.pl
pok: 554
ORCID: 0000-0002-4827-8314
publikacje:
Ukończyła filologię polską w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz studia podyplomowe w zakresie logopedii, neurologopedii, wczesnej interwencji terapeutycznej (w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie) oraz nauczania języka polskiego jako obcego (w Uniwersytecie Jagiellońskim).
W 2010 roku uzyskała dyplom doktora, a w 2020 roku doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie.
Prowadzi badania naukowe dotyczące kształtowania się systemów językowych dzieci dwujęzycznych oraz zaburzeń rozwoju dzieci wychowywanych w dwujęzyczności (m.in. dzieci z alalią, autyzmem, zespołem Aspergera, afazją, dysleksją). Posiada doświadczenie terapeutyczne i diagnostyczne. Prowadzi szkolenia i konsultacje dla terapeutów, nauczycieli oraz rodziców w Polsce i za granicą.
Jest ekspertem z dziedziny logopedii w audycjach Radia Kraków.
Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:
- Współpraca z Polską Szkołą Sobotnią w Plymouth (Wielka Brytania)
- Koordynator projektu Wielość języków vs. wielojęzyczność. Rzeczywistość polsko-niemiecka, 2016 rok
Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):
- Wczesne etapy rozwoju dwujęzyczności dzieci ukraińskich w polskich przedszkolach (NAWA BPN/GIN/2022/1/00013) – kierownik projektu
Prowadzone kursy:
- Rozwój mowy dziecka bilingwalnego
- Psychologiczne aspekty dwujęzyczności
- Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka
- Zaburzenia komunikacji językowej – zagrożenie dysleksją, dysleksja
- Metodologia badań logopedycznych
- Zaburzenia rozwoju dzieci dwujęzycznych
- Profilaktyka logopedyczna dziecka w sytuacji dwu- i wielojęzyczności
- Metody pracy logopedycznej i glottodydaktycznej z dziećmi w polskiej szkole zagranicą
- Warsztat pracy logopedy i glottodydaktyka
- Ćwiczenia funkcji poznawczych wspierające naukę języka drugiego/obcego
- Techniki terapii neurobiologicznej (ćwiczenia)
- Seminarium magisterskie
Najważniejsze publikacje naukowe:
Marzena Błasiak-Tytuła (2019), Mowa dzieci dwujęzycznych. Norma i zaburzenia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, ISBN: 978-83-8084-290-8.
Marzena Błasiak (2011), Dwujęzyczność i ponglish. Zjawiska językowo-kulturowe polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii, 2011, wyd. Collegium Columbinum, Kraków, ISBN: 978-83-7624-018-3.
Marzena Błasiak-Tytuła , Małgorzata Kuśnierz (2019) Wczesna terapia funkcji wzrokowych, [w:] Wyzwania terapii logopedycznej, „Nowa Logopedia”, red. merytoryczna Halina Pawłowska-Jaroń, Ewa Bielenda-Mazur, Anna Siudak, Kraków : Collegium Columbinum ; Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019, s. 53-66.
Marzena Błasiak-Tytuła, Agnieszka Ślęzak (2018), Nauczanie języka polskiego jako odziedziczonego dzieci zagrożonych dysleksją [w:] Neurologopedia. Glottodydaktyka i logopedia z perspektywy neurobiologicznej, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek, Anna Siudak, wyd. WIR, Kraków, s. 101-117.
Marzena Błasiak-Tytuła, Jagoda Cieszyńska-Rożek, Zdzisława Orłowska-Popek (2018) Norma czy zaburzenia rozwoju dzieci dwujęzycznych, [w:] Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Anna Siudak wyd. WIR, Kraków, s. 9-37.
Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek (2018), Ćwiczenia słuchowe w terapii logopedycznej osób starszych, „Nowa Logopedia”, t. 7: Oblicza starości. Zagadnienia teorii i praktyki, red. A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń, E. Bielenda, wyd. Collegium Columbinum, Kraków, s. 223-236.
Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek (2017), Technika programowanie języka (pierwszego i drugiego) w pracy z dzieckiem bilingwalnym, [w:] „Mózg – język – komunikacja”, red. M. Rutkiewicz-Hanczewska, J. Sławek, E. Kaptur, Wydawnictwo Rys, Poznań, s. 39-52.
Marzena Błasiak-Tytuła (2017), Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka dwujęzycznego, „Diagnoza i terapia w działaniach logopedy i terapeuty” red. Ewa Jeżewska-Krasnodębska i Barbara Skałbani, wyd. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, s. 247-256.
Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem (wybór):
- Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła
Rok wygłoszenia: 2013
Tytuł referatu: Matka – emigrantka w kulturze brytyjskiej. O komunikacji Polek ze swoimi dziećmi w nowej rzeczywistości językowej
Nazwa konferencji: Kobieta w mozaice kulturowej. Wymiary przestrzeni życia i aktywności obywatelskiej, Międzynarodowa Multidyscyplinarna Konferencja Naukowa
Miejsce konferencji: Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków
- Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła, Agnieszka Ślęzak
Rok wygłoszenia: 2016
Tytuł referatu: Nauczanie dzieci dyslektycznych języka polskiego jako drugiego
Nazwa konferencji: III Międzynarodowa Neurobiologiczna Konferencja Naukowa – Glottodydaktyka i logopedia z perspektywy neurobiologicznej.
Miejsce konferencji: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
- Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek,
Rok wygłoszenia: 2016
Tytuł referatu: Unterstützungsprogramm für Eltern von bilingualen Kindern (Programowanie języka polskiego jako drugiego u dzieci bilingwalnych).
Nazwa konferencji: VI Bundeskongress GMF Zwischen Deutsch und Polnisch. (Wielość języków versus wielojęzyczność. Rzeczywistość polsko-niemiecka).
Miejsce konferencji: Niemcy, Norymberga, Uniwersyteckie Centrum Języków Obcych
- Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła
Rok wygłoszenia: 2017
Tytuł referatu: Techniki terapeutyczne w pracy z dzieckiem dwujęzycznym z zaburzeniem rozwoju
Nazwa konferencji: XV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna Logopedia-Tradycja i perspektywy rozwoju w 40-lecie utworzenia studiów logopedycznych w Uniwersytecie Warszawskim. Pamięci doc. dr Marii Przybysz-Piwko
Miejsce konferencji: Uniwersytet Warszawski
- Autor referatu: Marzena Błasiak-Tytuła, Marta Korendo
Rok wygłoszenia: 2018
Tytuł referatu: Problemy diagnostyczne dzieci dwujęzycznych
Nazwa konferencji: Ogólnopolska Konferencja Naukowa – Mózg – język – komunikacja.
Miejsce konferencji: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
Ekspert z dziedziny logopedii w audycjach Radia Kraków (m.in. audycja „Przed hejnałem”, audycja „Porada na telefon”)
Wykłady popularyzatorskie:
- „Dwujęzyczność – ujęcie teoretyczne oraz rozwiązania praktyczne”, wykład dla nauczycieli, Akademia Polskości. Studium metodyczne dla nauczycieli polonijnych, Chicago, USA, 15-20 grudnia 2014 r.
- „Problemy poznawcze dzieci dwujęzycznych”, wykład dla logopedów, terapeutów i rodziców, Centrum Metody Krakowskiej, Kraków, Warszawa, Poznań 2015 r.
- „Zakres i sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych do aktualnych możliwości psychofizycznych dziecka ze specyficznymi trudnościami w nauce”, wykład dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa Zespołu Szkół im. Ks. J. Popiełuszki w Brzeziu, 23 marca 2015 r.
- „Opóźniony rozwój mowy”, wykład dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kłaju, 16 kwietnia 2015 r.
- „Praca z uczniem ze spektrum autyzmu”, wykład dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa im. Św. Kingi w Książnicach, 27 kwietnia 2015 r.
- „Nie współdziała, nie mówi – o początkach terapii dziecka z autyzmem”, wykład dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedów, neurologopedów, terapeutów i rodziców, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bronisława Czecha, Zakopane, 12 maja 2018 r.; Zakład Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jana Grodka, 19 maja 2018 r.
- „Jak pomóc dziecku z zespołem Aspergera?” wykład dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedów, neurologopedów, terapeutów i rodziców, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bronisława Czecha, Zakopane, 12 maja 2018 r.; Zakład Pedagogiki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jana Grodka, 19 maja 2018 r.
- „Jak się uczy mózg, czyli podstawy neurologii uczenia się i neurodydaktyki”, wykład dla nauczycieli, Krakowski Instytut Rozwoju Edukacji, Kraków, 20 listopada 2018 r.
- „Diagnoza dwujęzycznego dziecka z zaburzonym rozwojem”, wykład dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedów, neurologopedów, terapeutów i rodziców, Szkoła Podstawowa nr 143 im. Stefana Starzyńskiego, Warszawa, 16 marca 2019 r.
Webinary:
- „Diagnoza dwujęzycznego dziecka z zaburzonym rozwojem”, wykład dla nauczycieli edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, logopedów, neurologopedów, terapeutów i rodziców, Szkoła Podstawowa nr 143 im. Stefana Starzyńskiego, Warszawa, 16 marca 2019 r.
- Normatywny a zaburzony rozwój dzieci wychowywanych w dwujęzyczności, Centrum Metody Krakowskiej, 2020 r.
- Wykorzystanie techniki programowania języka i dziennika wydarzeń w kształtowaniu dwóch systemów językowych dzieci wychowywanych w dwujęzyczności, Centrum Metody Krakowskiej, 2020 r.
Linki do stron zewnętrznych: