mgr Maria Stachoń
Ukończyła filologię polską (spec. nauczycielską) w Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Od 2017 roku pracuje jako nauczyciel języka polskiego w szkole podstawowej. Jest doktorantką literaturoznawstwa w Katedrze Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego IFP UP. Jej zainteresowania naukowe skoncentrowane są przede wszystkim na szkolnym odbiorze literatury. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat uczniowskiej recepcji sacrum w staropolskiej poezji.
Prowadzone kursy:
- dydaktyka języka polskiego w szkole podstawowej
- prawne i etyczne aspekty zawodu nauczyciela
- sztuka pisania
- warsztaty literackie w szkole podstawowej
- komunikacja wizualna w kształceniu szkolnym
- antropologiczne aspekty odbioru dzieła literackiego w szkole podstawowej
Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem
- IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej, Lekcja polskie(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, 20–23.11.2019 r.
- IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Oblicza miłości. Przeszłość – Teraźniejszość – Perspektywy, Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL, 10.05.2019 r.
- Konferencja naukowa Obrzędowość w kulturze i edukacji regionalnej z cyklu Region – Edukacja – Kultura, Pracownia Edukacji Regionalnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie oraz Miejski Ośrodek Kultury w Bukownie, 21–22.06.2018 r.
- Międzynarodowa konferencja НАУКА – 2018, Wydział Filologiczny Grodzieńskiego Uniwersytetu Państwowego im. Janki Kupały w Grodnie, 10.04.2018 r.
Artykuły w czasopismach i rozdziały w monografiach wieloautorskich:
- Stachoń M., Staropolska poezja religijna w zreformowanej szkole ponadpodstawowej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae”, 2021, nr 12, s. 288–
- Stachoń M., O kształtowaniu tożsamości narodowej i czytaniu staropolskiej poezji religijnej [w:] Lekcje polskie(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, red. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska-Ratajczak, M. Wobalis, Poznań 2021, s. 117–132.
- Stachoń M., Patriotyzm w teorii, literaturze, edukacji i doświadczeniu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae”, 2019, nr 10, s. 297–
- Stachoń M., Licealiści o obrzędowości utrwalonej w „Pieśni świętojańskiej o Sobótce” Jana Kochanowskiego [w:] Obrzędy, zwyczaje, rytuały w kulturze i edukacji regionalnej, Z. Budrewicz, M. Sienko, Kraków 2019, s. 216–226.
- Stachoń M., Kultura czytelnicza nastolatków w świetle badań sondażowych. O wartości lektury tekstów dawnych na temat obrzędowości, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia”, 2018, nr 16, s. 320–331.
- Stachoń M., O relacji literatura – religia w perspektywie postsekularnej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Historicolitteraria”, 2018, nr 18,
218–223.
Pełnione funkcje:
- Sekretarz czasopisma ,,Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”
- Członkini Rady Instytutu Filologii Polskiej