prof. dr hab. Kazimierz Gajda
Profesor Zwyczajny
Katedra Literatury Dawnej, Edytorstwa i Nauk Pomocniczych
pok: 560
ORCID: 0000-0002-2560-480X
publikacje:
Funkcje: kierownik byłej Katedry Edytorstwa i Nauk Pomocniczych Filologii
Członkostwo:
- Rada Naukowa Instytutu Filologii Polskiej
- Rada Wydziału Filologicznego
- Komisja Historycznoliteracka Polskiej Akademii Nauk
Zainteresowania naukowe i problematyka badań:
- Edytorstwo
- Historia literatury, głównie pozytywizmu i Młodej Polski, szczególnie krytyka literacka oraz teatralna XIX i XX wieku
Wybrane publikacje:
Książki:
- Recepcja Wielkiej Reformy Teatru w prasie galicyjskiej 1890–1918, Kraków 1991.
- Feliks Koneczny, Teatr krakowski. Sprawozdania 1896–1905, przedm., wybór i oprac. Kazimierz Gajda, Kraków 1994.
- Metakrytyka teatralna 1918–1939, Kraków 1999.
- Sezamie, otwórz się! Z nowszych badań nad literaturą dla dzieci i młodzieży w Polsce i za granicą, [współred. tomu ku czci prof. Józefa Zbigniewa Białka], Kraków 2001.
- O krytyce teatralnej, Kraków 2003.
- Świat krytycznoteatralny Feliksa Konecznego, Kraków 2008.
- Literatura – Kultura – Edukacja, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”. Studia Historicolitteraria XII, [współred. tomu ku czci prof. Bolesława Farona], Kraków 2012.
- Poetyka losu i historii, [współred. tomu ku czci prof. Tadeusza Budrewicza], Kraków 2017.
Artykuły:
- Sprawa naturalizmu w czasopismach galicyjskich w latach 1877–1890, „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej PAN”, t. XVI, Wrocław 1979.
- Twórczość dramatyczna Amelii Hertzówny, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP”. Prace Historycznoliterackie VIII, z. 72, Kraków 1980.
- Kilka myśli o teatrze (Lack – Sobieniowski – Grzymała), „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP”. Prace Historycznoliterackie X, z. 101, Kraków 1986.
- Aureli Drogoszewski – krytyk Orzeszkowej con amore, [w:] W świecie Elizy Orzeszkowej, pod red. Haliny Bursztyńskiej, Kraków 1990.
- Prokesch i stereotypy, „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej PAN”, t. XXVII, Wrocław 1990.
- Naukowe ambicje Feliksa Konecznego, [w:] Krytycy teatralni XX wieku. Postawy i światopoglądy, pod red. Eleonory Udalskiej, Wrocław 1992.
- Krytycznoteatralna recepcja dramatów J. I. Kraszewskiego w okresie Młodej Polski, [w:] Nad twórczością Józefa Ignacego Kraszewskiego. Studia, pod red. Haliny Bursztyńskiej, Kraków 1993.
- Feliks Karol Koneczny, [w:] Słownik polskich krytyków teatralnych, red. naukowa Eleonora Udalska, t. 1, Warszawa 1994.
- Kraków narodowej sztuce, „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej PAN”, t. XXXI–XXXII, Kraków 1994–1995.
- „Cienie” Bolesława Prusa w świetle paraboli, [w:] List. Nowela. Opowiadanie. Analizy i interpretacje, pod red. Tadeusza Budrewicza i Haliny Bursztyńskiej, Kraków 1996.
- Bałucki w krytyce teatralnej Feliksa Konecznego, [w:] Świat Michała Bałuckiego, pod red. Tadeusza Budrewicza, Kraków 2002.
- Rekonesans metakrytycznoteatralny 1815–1916, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis” 12. Studia Historicolitteraria II, Kraków 2002.
- Koneczny o dramatach Wyspiańskiego, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis” 26. Studia Historicolitteraria V, Kraków 2005.
- Słownik biograficzny historii Polski, pod red. Janiny Chodery i Feliksa Kiryka, t. 1–2, [hasła], Wrocław 2005.
- „Hrabina Cosel” w adaptacji scenicznej Alfonsa Dziaczkowskiego, [w:] Powieść historyczna dawniej i dziś, pod red. Renaty Stachury, Tadeusza Budrewicza, Bolesława Farona, przy współpr. Kazimierza Gajdy, Kraków 2006.
- Feliks Koneczny – aktorski portret Heleny Modrzejewskiej, „Pamiętnik Teatralny” 2009, z. 3–4.
- „Bolesław Śmiały” w krytyce Stanisława Lacka, [w:] Dramat w historii – historia w dramacie, pod red. Krystyny Latawiec, Renaty Stachury-Lupy, Jerzego Waligóry, przy współpr. Ewy Łubieniewskiej, Kraków 2009.
- Konteksty wypowiedzi Tadeusza Dąbrowskiego „O sztuce kinoteatru”, [w:] Między filmem a teatrem, pod red. Sławomira Bobowskiego, Milana Lesiaka, Małgorzaty Różewicz, Wrocław 2012.
- 19. Z teatraliów Stanisława Klemensiewicza w „Kurierze Podhalańskim” 1927, [w:] Prasa sądecka od zarania do dziś 1891–2011, pod red. Bolesława Farona, współpr. Agnieszka Ogonowska, Kraków 2012.
- 20. Feliks Koneczny: Szekspir dla teatru czy teatr dla Szekspira?, [w:] Szekspir wśród znaków kultury polskiej, pod red. Ewy Łubieniewskiej, Krystyny Latawiec, Jerzego Waligóry, Kraków 2012.
- 21. „Pan Rożnowa” Józefa Szujskiego. Elementy tworzywa i wersyfikacji, [w:] Sądecczyzna w historiografii, literaturze i mediach, pod red. Bolesława Farona, Kraków 2013.
- „Wina i kara” w świetle listów Orkana z lat 1903–1909, [w:] Władysław Orkan. Piewca Gorców i Podhala, red. naukowa Bolesław Faron, Kraków 2015.
- Francuskie sztuki, komedie, farsy w recenzjach Feliksa Konecznego. Zagadnienie repertuaru, [w:] Poetyka losu i historii. Profesorowi Tadeuszowi Budrewiczowi w sześćdziesiątą piątą rocznicę urodzin, red. naukowa K. Gajda, R. Stachura-Lupa, K. Wądolny-Tatar, Kraków 2017.
- Teatralia galicyjskie 1890–1900 znane i nieznane. Przegląd bibliograficzny, [w:] Polska krytyka teatralna XIX wieku. Postaci i zjawiska, pod red. Moniki Gabryś-Sławińskiej, Lublin 2017.
- Sienkiewicza listy ze Szczawnicy do Wandy Ulanowskiej i żony Marii z Babskich, [w:] Epistolografia w dawnej Rzeczypospolitej, t. VIII: Literatura, historia, język, red. P. Borek., M. Olma, M. Piątek. Kraków 2019.
Działalność pedagogiczna:
- przygotowanie i wdrożenie planu studiów stacjonarnych i niestacjonarnych na specjalności edytorskiej
- modyfikacja planu stacjonarnych studiów doktoranckich
- koncepcja i opracowanie redakcyjne informatora dla studentów (przedmioty, zagadnienia, teksty) wszystkich specjalności w Instytucie Filologii Polskiej
- opracowanie sylabusów i kart kursów dla przedmiotów specjalizacyjnych
- koordynacja prac organizacyjno-naukowych w Katedrze Edytorstwa i Nauk Pomocniczych Filologii
- przygotowanie nowych kart kursów i programów w obrębie modułu specjalności edytorskiej
Problematyka seminariów: zagadnienia związane z edytowaniem tekstów literackich XIX i XX wieku, publicystyki, piśmiennictwa krytycznego w zakresie literatury, dramatu i teatru.
Promotor doktoratów:
- mgr Haliny Stankiewicz
- mgr Magdaleny Kot
Hobby: akordeon