Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Agnieszka Jasińska

dr Agnieszka Jasińska

Adiunkt, Kierownik Centrum Nauczania Języka Polskiego Jako Obcego

Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

agnieszka.jasinska@uken.krakow.pl

pok: 552

ORCID: 0000-0002-4848-1945

publikacje:


Absolwentka filologii romańskiej i doktor nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwa, nauczycielka języka polskiego jako obcego, autorka wielu opracowań z zakresu glottodydaktyki oraz podręczników do języka polskiego dla obcokrajowców. Popularyzatorka języka polskiego i najnowszych metod w nabywaniu języka. Kierownik Centrum Nauczania Języka Polskiego Jako Obcego przy Instytucie Filologii Polskiej, koordynator kursów języka polskiego organizowanych przez Biuro Współpracy Zagranicznej. Koordynator praktyk zawodowych dla nauczycieli/słuchaczy studiów podyplomowych Język Polski jako Obcych.

 

Pełnione funkcje:

  • Członkini Rektorskiej Komisji ds. Równego Traktowania od 2019
  • Ewaluator Narodowej Agencji Współpracy Akademickiej (NAWA) w Zespole Oceniającym ds. postępowania o nadanie akredytacji NAWA
  • Ekspert w Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie https://pol.org.pl/

 

Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:

  • Członkini Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego w Niemczech
  • Partnerstwo w projektach realizowanych wraz z l’INALCO Paris, Francja; Uniwersytet w Ostrawie, Czechy; Vytautas Magnus University Education Academy Wilno, Litwa

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • Koordynacja międzynarodowego projektu „Polonistyka Otwarta”2019 -2020 – grant Narodowej Agencji Wymiany Akademockiej
  • Koordynacja i współprowadzenie wakacyjnego projektu „Warsztaty dla nauczycieli języka polskiego z zagranicy” 2020
  • Małopolski model wsparcia nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji „INNA SZKOŁA” – grant  europejski Funduszu Azylu Migracji i Integracji (2020-2021) (udział)
  • Krajowy projekt operacyjny: Chcieć to MOOC – Rozszerzenie oferty edukacyjnej UP w zakresie zdalnego kształcenia. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Opracowanie w formule Massive Open Online Course zajęć e-learningowych Literatura a nowe media. (udział)

 

Najważniejsze publikacje:

  1. Tekst i mediacja w nauczaniu języka polskiego jako obcego dla celów akademickich. Wytyczne europejskie i propozycje dydaktyczne, Lublin 2020 – po recenzji, przed drukiem
  2. Zapożyczenia z języków romańskich i ich obecność w materiałach do nauki języka polskiego jako obcego, (w:) Annales universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Linguistica 15, Kraków 2020
  3. Postulaty Rady Europy jako pomoc w tworzeniu programu języka polskiego dla celów akademickich w nowych realiach globalnych. Wybrane propozycje glottodydaktyczne (w) Kultura komunikacji w dydaktyce, Poznań 2020
  4. B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego dla celów akademickich (w:) Neofilolog, Kraków 2019
  5. Developing Language and Communication Competences in Polish in Process of Bringing Cultures Togeather (w:) Migration and Education, Kraków 2019
  6. O języku politycznej manipulacji i jej konsekwencjach – Bralczyk, Głowiński, Bartmiński, Ciolović, (w:) Studia de Cultura, Kraków 2019
  7. Teaching Polish to Russian speaking students, current status and challenges for the future (w:) Jazyk, Obrazowanie, Kultura, Kursk, 2019
  8. Metody badania językowych kompetencji komunikacyjnych u osób dorosłych na kurach języka polskiego jako obcego, (w:) oblicza starości, zagadnienia teorii i praktyki, Kraków 2018
  9. Rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych u dorosłych osób dwujęzycznych, (w:) Neurologopedia, Kraków 2018
  10. Jak objaśniać gramatykę uczącym się języka polskiego jako obcego, (w:) Annales universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Ad Didacticam Literarum  Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, Kraków 2016

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem (wybór):

  1. Jesienna Szkoła Dydaktyki, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków 2020
  2. Teksty kultury – oblicza komunikacji XXI wieku 3, UMCS Lublin 2019
  3. Kultura komunikacji w dydaktyce, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań – Będlewo 2019
  4. From Theory to Practice in Languagefor Specific Purposes, Libertas – International University, Zagrzeb 2019
  5. Międzynarodowa Konferencja Komunikacji Międzykulturowej, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków 2019
  6. Ocena i Ocenianie, Centrum Języka Polskiego w Świecie UJ, Instytut Filologii Polskiej UP, Kraków 2018
  7. Postprawda: nowe narracje i praktyki społeczne w epoce sfingowanych informacji i gatunków hybrydycznych (mock- genres),Ośrodek Badań nad Mediami Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2018
  8. Świat Słowian, Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo 2017
  9. Migration and Education, Uniwersytet Pedagogiczny, Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów,  Kraków 2017

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:

  1. Prowadzenie strony internetowej popularyzującej język polski i nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego polskiikropka.pl
  2. Prowadzenie i rejestrowanie webinariów doskonalących kompetencje zawodowe dla nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego, kanał Polski i kropka na YouTube
  3. Autorstwo i współautorstwo podręczników do języka polskiego jako obcego i drugiego:
    • Połącz kropki, gramatyka aktywnie i samodzielnie, Kraków 2020
    • Postaw kropkę, Kultura, pisanie, mówienie i mediacja, Kraków 2020
    • Hurra Po Polsku 2 Nowa Edycja, (we współautorstwie z A.Dixon), Kraków 2020
    • O Polsce po polsku (we współautorstwie z M.Waliszko), Berlin 2015
    • Polski w pracy (we współautorstwie z M. Małolepszą, A. Szymkiewicz), Berlin 2010
  4. Współpraca z czasopismem poświęconym doskonaleniu kompetencji zawodowych nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego „Polski w Niemczech/Polnisch in Deutschland” http://polnischunterricht.de/pl/fachzeitschrift/

 

Linki do stron zewnętrznych:

www.polskiikropka.pl