Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Agnieszka Jasińska

dr Agnieszka Jasińska

Adiunkt, Kierownik Centrum Nauczania Języka Polskiego Jako Obcego

Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego

agnieszka.jasinska@uken.krakow.pl

pok: 552

ORCID: 0000-0002-4848-1945

publikacje:


Absolwentka filologii romańskiej i doktor nauk humanistycznych w dziedzinie językoznawstwa, nauczycielka języka polskiego jako obcego, autorka wielu opracowań z zakresu glottodydaktyki oraz podręczników do języka polskiego dla obcokrajowców. Popularyzatorka języka polskiego i najnowszych metod w nabywaniu języka. Kierownik Centrum Nauczania Języka Polskiego Jako Obcego przy Instytucie Filologii Polskiej, koordynator kursów języka polskiego organizowanych przez Biuro Współpracy Zagranicznej. Koordynator praktyk zawodowych dla nauczycieli/słuchaczy studiów podyplomowych Język Polski jako Obcych.

 

Pełnione funkcje:

  • Ewaluator Narodowej Agencji Współpracy Akademickiej (NAWA) w Zespole Oceniającym ds. postępowania o nadanie akredytacji NAWA
  • Ekspert w Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie https://pol.org.pl/
  • Sekretarz Redakcji Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Ad Didacticam
  • Dyrektor Centrum Nauczania Języka Polskiego Jako Obcego

 

Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:

  • Członkini Federalnego Związku Nauczycieli Języka Polskiego w Niemczech
  • Partnerstwo w projektach realizowanych wraz z l’INALCO Paris, Francja; Uniwersytet w Ostrawie, Czechy; Vytautas Magnus University Education Academy Wilno, Litwa
  • Partnerstwo w projektach „Essa! Polski!” i „Rel! Polski” realizowanych przez Centrum Pedagogiczne w Czeskim Cieszynie (Czechy)

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • „Studiuj i badaj po polsku”, Uniwersytet Warszawski, Przykarpacki Uniwersytet Narodowy w Iwano-Frankiwsku 2024 (udział)
  • Koordynacja międzynarodowego projektu „Polonistyka Otwarta”2019 -2020 – grant Narodowej Agencji Wymiany Akademockiej
  • Koordynacja i współprowadzenie wakacyjnego projektu „Warsztaty dla nauczycieli języka polskiego z zagranicy” 2020
  • Małopolski model wsparcia nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji „INNA SZKOŁA” – grant  europejski Funduszu Azylu Migracji i Integracji (2020-2021) (udział)
  • Krajowy projekt operacyjny: Chcieć to MOOC – Rozszerzenie oferty edukacyjnej UP w zakresie zdalnego kształcenia. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Opracowanie w formule Massive Open Online Course zajęć e-learningowych Literatura a nowe media. (udział)

 

Najważniejsze publikacje:

  1. Działania i strategie mediacyjne w przygotowaniu językowym kandydatów na studia w Polsce (w:) Polonistyka Innowacje, Poznań 2024
  2. Programy nauczania języka polskiego jako obcego do celów akademickich – stan obecny i propozycje na przyszłość (w:) Acta Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, Łódź 2024
  3. Ustne i pisemne gatunki wypowiedzi stosowane na polskich uczelniach w perspektywie glottodydaktycznej (w:) Poradnik Językowy, Warszawa 2024
  4. Od stylu naukowego do idei języka polskiego jako obcego do celów akademickich (w:) Słowo. Studia Językoznawcze, Rzeszów 2023
  5. Rola mediacji w nauczaniu języka polskiego jako obcego w edukacji akademickiej (w:) Acta Lodziensis, Studia Linguistica, Łódź 2023
  6. Jakiego języka uczymy, czyli o propozycjach programowych do nauczania języka polskiego jako obcego studentów zagranicznych programu ERASMUS (w:) Glottodydaktyka polonistyczna wczoraj, dziś i jutro : między doświadczeniem a nowymi wyzwaniami, Kielce 2023
  7. Nauczanie języka polskiego jako obcego w grupie Słowian południowych – postulaty programowe  (w:) Acta Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam, Kraków 2022
  8. Nowe wytyczne Rady Europy dotyczące mediacji jako pomoc w budowaniu klimatu międzykulturowego na lektoratach języka polskiego jako obcego (w:) Wyzwania komunikacji międzykulturowej : obszary współdziałania i wymiany , Kraków 2021
  9. Rozwijanie sprawności mediacji w klasach dwu- i wielonarodowych (w:) Acta Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia ad Didacticam, Kraków 2021
  10. Tekst i mediacja w nauczaniu języka polskiego jako obcego dla celów akademickich. Wytyczne europejskie i propozycje dydaktyczne, Lublin 2020 – po recenzji, przed drukiem
  11. Zapożyczenia z języków romańskich i ich obecność w materiałach do nauki języka polskiego jako obcego, (w:) Annales universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Linguistica 15, Kraków 2020
  12. Postulaty Rady Europy jako pomoc w tworzeniu programu języka polskiego dla celów akademickich w nowych realiach globalnych. Wybrane propozycje glottodydaktyczne (w) Kultura komunikacji w dydaktyce, Poznań 2020
  13. B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego dla celów akademickich (w:) Neofilolog, Kraków 2019
  14. Developing Language and Communication Competences in Polish in Process of Bringing Cultures Togeather (w:) Migration and Education, Kraków 2019
  15. O języku politycznej manipulacji i jej konsekwencjach – Bralczyk, Głowiński, Bartmiński, Ciolović, (w:) Studia de Cultura, Kraków 2019
  16. Teaching Polish to Russian speaking students, current status and challenges for the future (w:) Jazyk, Obrazowanie, Kultura, Kursk, 2019
  17. Metody badania językowych kompetencji komunikacyjnych u osób dorosłych na kurach języka polskiego jako obcego, (w:) oblicza starości, zagadnienia teorii i praktyki, Kraków 2018
  18. Rozwijanie językowych kompetencji komunikacyjnych u dorosłych osób dwujęzycznych, (w:) Neurologopedia, Kraków 2018
  19. Jak objaśniać gramatykę uczącym się języka polskiego jako obcego, (w:) Annales universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia Ad Didacticam Literarum  Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, Kraków 2016

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem (wybór):

  1. Współczesne wyzwania w nauczaniu Ukraińców języka, literatury i kultury polskiej, Lwów 2024
  2. Studiuj i badaj po polsku, Warszawa, Iwano-Frankiwsk 2024
  3. Konferencja III Ogólnopolska Konferencja Dydaktyki Szkoły Wyższej VIVA DyDAKTYKA, Gdańsk 2024
  4. Diagnoza i jej zastosowanie w kontekście jednostkowym i społecznym, Poznań 2023
  5. Współczesna glottodydaktyka polonistyczna, cele i priorytety w dobie przemian, Łódź 2023
  6. IX Międzynarodowa Konferencja Nowy Wymiar filologii. Języki, literatura, językoznawstwo, Kultura, Płock 2023
  7. Wspólnotowe uwarunkowania języka i tekstu, Łódź 2022
  8. Jesienna Szkoła Dydaktyki, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków 2020
  9. Teksty kultury – oblicza komunikacji XXI wieku 3, UMCS Lublin 2019
  10. Kultura komunikacji w dydaktyce, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań – Będlewo 2019
  11. From Theory to Practice in Languagefor Specific Purposes, Libertas – International University, Zagrzeb 2019
  12. Międzynarodowa Konferencja Komunikacji Międzykulturowej, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków 2019
  13. Ocena i Ocenianie, Centrum Języka Polskiego w Świecie UJ, Instytut Filologii Polskiej UP, Kraków 2018
  14. Postprawda: nowe narracje i praktyki społeczne w epoce sfingowanych informacji i gatunków hybrydycznych (mock- genres),Ośrodek Badań nad Mediami Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2018
  15. Świat Słowian, Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo 2017
  16. Migration and Education, Uniwersytet Pedagogiczny, Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów,  Kraków 2017

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
1. Prowadzenie strony internetowej popularyzującej język polski i nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego polskiikropka.pl

2. Prowadzenie i rejestrowanie webinariów doskonalących kompetencje zawodowe dla nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego, kanał Polski i kropka na YouTube

3. Autorstwo i współautorstwo podręczników do języka polskiego jako obcego i drugiego:

  • Połącz kropki z czasem, gramatyka dla obcokrajowców z elementami historii języka, Kraków 2024(we współautorstwie z Maciejem Adamczykiem)
  • Postaw kropkę 2, kultura polska w ćwiczeniach leksykalnych, mówieniu, pisaniu oraz w mediacji, Kraków 2021
  • Połącz kropki, gramatyka aktywnie i samodzielnie, Kraków 2020
  • Postaw kropkę, Kultura, pisanie, mówienie i mediacja, Kraków 2020
  • Hurra Po Polsku 2 Nowa Edycja, (we współautorstwie z A.Dixon), Kraków 2020
  • O Polsce po polsku (we współautorstwie z M.Waliszko), Berlin 2015
  • Polski w pracy (we współautorstwie z M. Małolepszą, A. Szymkiewicz), Berlin 2010

4. Współpraca z czasopismem poświęconym doskonaleniu kompetencji zawodowych nauczycieli języka polskiego jako obcego i drugiego „Polski w Niemczech/Polnisch in Deutschland” http://polnischunterricht.de/pl/fachzeitschrift/

 

Linki do stron zewnętrznych:

www.polskiikropka.pl