dr Monika Kardasz

Asystent
Katedra Literatury Dawnej i Edytorstwa
pok: 572
https://up-krakow.academia.edu/MonikaPasek
ORCID: 0000-0002-1644-0719
publikacje:
dr Monika Kardasz, absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie oraz Podyplomowych Studiów z Archiwistyki i Bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Naukowo zajmuje się literaturą barokową i edytorstwem tekstów dawnych – interesuje ją zwłaszcza twórczość wczesnego baroku, siedemnastowieczna poezja okolicznościowa, a także historia książki i drukarstwa. W roku 2019 obroniła rozprawę doktorską pt. Twórczość Walentego Bartoszewskiego. Zarys monograficzny i edycja krytyczna, przygotowaną pod opieką naukową prof. dr. hab. Romana Mazurkiewicza. Obecnie pracuje nad edycją kazań staropolskich oraz Słownika historyczno-statystyczno-geograficznego królestwa Galicyi Franciszka Siarczyńskiego. Poza działalnością dydaktyczno-naukową zajmuje się redakcją językową i korektą tekstu.
Prowadzone kursy:
- historia literatury staropolskiej i oświeceniowej
- warsztaty kreatywnego pisania: teksty użytkowe
- podstawy edytorstwa
- estetyka tekstów drukowanych
- warsztaty redakcyjne
- edytorstwo podręczników i e-podręczników
- podstawy redakcji tekstu
- seminarium magisterskie
Najważniejsze publikacje naukowe:
Edycje
- Walenty Bartoszewski, Utwory poetyckie, oprac. M. Kardasz, Warszawa 2019 (Biblioteka Pisarzy Staropolskich, t. 50).
Najważniejsze artykuły w czasopismach i monografiach wieloautorskich:
- Strategie pochwalne w utworze „Pienia wesołe dziatek…” Walentego Bartoszewskiego (ze zbiorów Biblioteki Kórnickiej PAN), „Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej” 2024, z. 41, s. 153–170.
- „Żale serdeczne Oblubienice bojującej…” Walentego Bartoszewskiego jako przykład barokowego zbioru wielkopostnych lamentów, „Textus et Studia” 2024, nr 3 (39), s. 97–121.
- Metaforyka maryjna w śpiewniku „Parthenomelica” Walentego Bartoszewskiego, „Rocznik Przemyski. Literatura i Język” 2024, t. 28, z. 2, s. 213–226.
- Dygresyjny charakter „Nowego zaciągu” Wacława Potockiego. Rekonesans, w: Wacław Potocki. W 400-lecie urodzin poety, red. K. Koehler, D. Chemperek, Warszawa 2023, s. 185–200.
- „Bezoar z łez ludzkich czasu powietrza morowego” by Walenty Bartoszewski as an Example of „A Prescription for the Soul and the Body” at the Time of the Plague, „Tematy i Konteksty” 2020, nr 1, s. 121‒149.
- Strategie obrazowania ciała Chrystusa w wybranych barokowych utworach pasyjnych, „Meluzyna” 2018, nr 2, s. 37–53.
- Słowo – obraz – spektakl. Korespondencja sztuk w opisach wileńskich procesji na Boże Ciało autorstwa Walentego Bartoszewskiego, w: Słowo i obraz w okresie staropolskim, red. B.M. Wołyniec, Kraków 2016, s. 69–83.
- Redakcyjne działania na tekście (na przykładzie książki naukowej), w: Działania na tekście. Przekład – redagowanie – ilustrowanie, red. M. Nowosad-Bakalarczyk, S. Niebrzegowska-Bartmińska, T. Piekot, Lublin 2015, s. 129–141.
- „Bezoar z łez ludzkich czasu powietrza morowego” Walentego Bartoszewskiego jako przykład „recepty dusznej i cielesnej” na czas zarazy, „Tematy i Konteksty” 2014, nr 4 (9), s. 112–136.
Udział w konferencjach krajowych i zagranicznych z referatem (wybór):
- O wydawaniu kazań staropolskich, konferencja naukowa Jak dziś wydawać klasyków literatury?, Toruń 21–22 listopada 2024.
- Dygresyjny charakter „Nowego zaciągu” Wacława Potockiego – rekonesans, konferencja naukowa Wacław Potocki w czterechsetną rocznicę urodzin (1622–2022), Biecz 27–28 października 2022.
- Poetyka obrazowania ciała Chrystusa w barokowych poematach pasyjnych, konferencja naukowa W poszukiwaniu nowości. Refleksje o literaturze dawnej pod patronatem Piotra Kochanowskiego (w czterechsetną rocznicę opublikowania „Gofreda”), Wisła 22–24 października 2018.
- Obraz innowiercy w twórczości Walentego Bartoszewskiego, konferencja naukowa „Heretyk – to już tego mieczem, ogniem, klątwą, dzwonkiem”. Nonkonformizm religijny i heterodoksja w epoce nowożytnej, Warszawa 21–23 kwietnia 2016.
- Redakcyjne działania na tekście (na przykładzie książki naukowej), konferencja naukowa Działania na tekście, Lublin 3–5 września 2014.
- Słowo – obraz – spektakl. Korespondencja sztuk w opisach wileńskich procesji na Boże Ciało autorstwa Walentego Bartoszewskiego, konferencja naukowa Słowo i obraz w okresie staropolskim, Kraków 2–4 czerwca 2014.
- Rozmowa albo lament Duszy i Ciała potępionych Walentego Bartoszewskiego jako świadectwo trwałości tej tradycji gatunkowo-tematycznej w XVII wieku, konferencja naukowa Literatura, historia i sztuka epok wczesnonowożytnych, Lublin 3–4 czerwca 2013.
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
- Sekretarzyni czasopisma „Rocznik Przemyski. Literatura i Język” (od 2021 roku).
- Redaktorka językowa i korektorka publikacji naukowych i beletrystycznych (współpraca m.in. z wydawcami: Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, Wydawnictwo Czarne, SIW Znak, Sine Qua Non, Illuminatio, Libron, Księgarnia Akademicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN).
Odznaczenia i nagrody:
- Finalistka w Konkursie im. Czesława Zgorzelskiego w roku 2013 na najlepszą polonistyczną pracę magisterską (praca pt. „Satyry białogłowskie”. Edycja wybranych utworów humorystyki mieszczańsko-plebejskiej XVII wieku, napisana w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie pod opieką naukową prof. dr hab. Piotra Borka).