Przejdź do menu Przejdź do treści

prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska

prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska

Profesor Zwyczajny, Kierownik Katedry, Dyrektor Ośrodka Badań nad Mediami

Katedra Mediów i Badań Kulturowych

agnieszka.ogonowska@uken.krakow.pl

pok: 543

ORCID: 0000-0001-6469-9242

publikacje:


Absolwentka  psychologii (1999, Wydział Filozoficzny, UJ; ścieżka specjalizacyjna: psychologia kliniczna dzieci i młodzieży); absolwentka kulturoznawstwa (2001, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, UJ; specjalność: filmoznawstwo). Jest absolwentką Studium Zarządzania i Biznesu UJ (2001, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Katedra Ekonomii Stosowanej) oraz London School of Accountancy  (2004).

Ukończyła również Dwuletnie Podyplomowe Kwalifikacyjne  Studia Logopedyczne (2017, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie) oraz Podyplomowe Studia Neurologopedyczne (2019, Wydział Filologiczny UP).

Obroniła w 2002 roku doktorat na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej nt. „Edukacja medialna w kontekście rozwoju społeczeństwa demokracji komunikacyjnej”. W 2009 roku w Uniwersytecie Śląskim uzyskała habilitację na podstawie oceny kolokwium i dorobku naukowego, w tym monografii  „Voyeuryzm telewizyjny: między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza”. W 2015 roku uzyskała tytuł naukowy profesora nauk humanistycznych.

Kierowniczka Katedry Mediów i Badań Kulturowych w Instytucie Filologii Polskiej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Dyrektorka Ośrodka Badań nad Mediami UP oraz Zespołu Badań ds. Psychologii Mediów i Edukacji Medialnej w ramach Ośrodka Badań nad Mediami. Ekspertka komisji sejmowej ds. przeciwdziałania przemocy w mediach (Komisja Stała/Komisja Polityki Społecznej i Rodziny – IV kadencja Sejmu RP). Współzałożycielka i 1. prezeska Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej.

Współpracowniczka Polskiego Komitetu ds. UNESCO. Ekspertka Komisji Europejskiej.

Prowadzi zajęcia dydaktyczne i warsztaty z zakresu: filmu, mediów, edukacji medialnej, komunikacji i psychologii społecznej, uzależnień od nowych technologii, psychologii mediów i komunikowania, gerontologopedii, komunikacji międzykulturowej, psychologii mediów. Wypromowała 5 doktorów (w tym 1 zagranicznego) w dyscyplinie literaturoznawstwo.

Zna języki obce: język niemiecki, język angielski, język hiszpański, język słowacki.

 

Realizowane projekty naukowe (lata 2006-2025):

2006: Metody badania tekstów literackich, liternetowych i (audio)wizualnych w ujęciu antropologiczno-społecznym

2007: Przemoc ikoniczna i medialna: metody badania oraz profilaktyka edukacyjna.

2008: Teksty kultury popularnej i medialnej w dyskursie edukacyjnym

2009: Rola nowych mediów w edukacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

2010: Badanie literatury i mediów w kulturze konwergencji

2011: Media lokalne: prasa, radio, telewizja

2012: Pamięć kulturowa i pamięć komunikacyjne a nowe media

2013: Komparatystyka medialna w perspektywie badań międzykulturowych

2014: Nowe media i komunikacja społeczna w optyce psychologii stosowanej

2015: Uzależnienia medialne: uwarunkowania psychokulturowe i socjologiczne

2016: Psychologia mediów i komunikowania: nowe perspektywy badania użytkowników mediów

2017-2018: Rola psychologii mediów i komunikacji w badaniu i projektowaniu badań z zakresu komunikologii, filmoznawstwa, medioznawstwa.

2019-2020 – Cyberpsychologia i krytyczna humanistyka cyfrowa w badaniach mediów i ich użytkowników

2018-2022 – Dezinformacja i manipulacja w mediach oraz metody przeciwdziałania

2020-2024 – Nowe kompetencje medialne, cyfrowe, informatyczne i informacyjne w epoce postprawdy oraz sfingowanych informacji. Młodzi dorośli (18-24 r.ż.) i adolescenci (15-18 r. ż) w Polsce i za granicą.

2024-2025- Cyfrowy uczeń – cyfrowy użytkownik. Kompetencje cyfrowe i medialne pokolenia Alfa

 

Jest założycielką i redaktorką merytoryczną dwóch serii wydawniczych: „Psychologia Stosowana” oraz „Kultura i Społeczeństwo”
w Wydawnictwie Edukacyjnym w Krakowie.

Pełni funkcję redaktor naczelnej czasopisma naukowego „Studia de Cultura” wydawanego w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.

 

Pełnione funkcje:

  • Zastępca Przewodniczącego Rady Dyscypliny Nauki o Komunikacji Społecznej i Mediach
  • Dyrektor Ośrodka Badań nad Mediami IFP
  • Kierownik Katedry Mediów i Badań Kulturowych IFP
  • Redaktor naczelna „Studia de Cultura”;
  • Członek Rady Instytutu Filologii Polskiej UKEN w Krakowi

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • 2019-2020 – Grant ministerialny na wsparcie czasopism naukowych – „Studia de Cultura” – kierownik grantu
  • Kierownik PROJEKTU BADAWCZEGO UCZELNI – PBU– Wydział Nauk Społecznych UP – WPBU/2022/04/00047 – Nowe kompetencje medialne, cyfrowe, informatyczne i informacyjne w epoce postprawdy oraz sfingowanych informacji. Młodzi dorośli (18-24 r.ż.) i adolescenci (15-18 r. ż) w Polsce i za granicą
  • Kierownik PROJEKTU BADAWCZEGO UCZELNI – PBU – Wydział Nauk Społecznych UKEN- WPBU/2024/03/00031 – Cyfrowy uczeń – cyfrowy użytkownik. Kompetencje cyfrowe i medialne pokolenia Alfa
  • Udział w projekcie grantowym zagranicznym – “Potentials of creativity as a source of prophylaxis against fake news in social media“ APVV -23-0612-2024-2028 – kierownik zadania

 

Prowadzone kursy:

  • Psychologia mediów i komunikowania
  • Teoria mediów i komunikowania
  • Elementy teorii mediów i komunikowania
  • Podstawy komunikacji społecznej
  • Psychologia mediów społecznościowych
  • Kompetencje cyfrowe w kulturze Web 3.0
  • Psychologia migracji
  • Seminarium magisterskie
  • Seminarium doktoranckie
  • Seminarium licencjackie

 

Najważniejsze publikacje naukowe:

  • 2024, Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogii i rzeczywiste profile kompetencji, [Young adults facing disinformation: Catalogues and actual competence profiles],  Kraków: WUJ (współ:A. Walecka-Rynduch)
  • 2021, Media – użytkownicy-zastosowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls
  • 2019, Wspieranie sprawności językowej i komunikacyjnej seniorów. W stronę gerontologopedii, Wydawnictwo Edukacyjne
  • Uzależnienia medialne. Uwarunkowania, leczenie, profilaktyka, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2018 [Media addiction. Conditions, treatment, prevention, Cracow 2018]
  • Psychologia mediów i komunikowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018 [Psychology of media and communication, Cracow 2018 ]
  • Komunikacja i pozrozumienie, Kraków 2015
  • Uzależnienia medialne czyli o patologicznym korzystaniu z mediów, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2014 [Media addiction: the pathological use of the media, Cracow 2014]
  • Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie [Contemporary media education: theory and reality, Cracow 2013]
  • Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Kraków 2013 [Policy of  (re) presentation. Studies and sketches on media culture,  Cracow 2013]
  • Twórcze metafory medialne: Baudrillard-McLuhan-Goffman, Universitas, Kraków 2010  [Creative media metaphors: Baudrillard-McLuhan-Goffman, Universitas, Cracow 2010]
  • Telewizja w edukacji medialnej, Univeristas, Kraków 2009 [Television in media literacy, Cracow 2009]
  • Między reprezentacją a symulacją. Szkice z socjologii mediów, Kraków, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007 [Between representation and simulation. Sketches from media sociology,  Cracow 2007]
  • Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji a rzeczywistością telewidza, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006 [TVvoyeurism. Between television ontology and reality of TVuser, Cracow 2006]
  • Przemoc ikoniczna. Zarys wykładu, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004 [Iconic violence. Outline of the lecture, Cracow, 2004]
  • Tekst filmowy we współczesnym pejzażu kulturowym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie 2004 [[Movie text in the contemporary cultural landscape, Cracow 2004]
  • Galaktyka po Gutenbergu? Reportaż z podróży kulturowych, Wydawnictwo Edukacyjne w Krakowie 2004 [The  Galaxy after Gutenberg? Reportage on cultural journeys., Cracow 2004]
  • Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Kraków, Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2003 [Media education. The Key to Understanding Social Reality, Kraków, Cracow 2003]

 

Publikacje pod redakcją:

2010

Kultura w mediach. Media w Kulturze, pod red. A. Ogonowskiej, Z. Bauera, B. Skowronka, „Studia de Cultura” 2010 nr1

2011

Oblicza nowych mediów,  Oficyna Wydawnicza Tekst, Kraków 2011, ss. 343

Wokół Władysława Orkana. Aspekty literackie, kulturowe i medialne, Kraków 2011, 388 (współ. Red. B. Faron).

Zeszyt Naukowy WSZiB – Socjologia nr 5 (2011)

Wokół fotografii, Studia de Cultura (II); nr 103 (2011)

Zeszyt Naukowy – Socjologia nr 6: Nowe media: Edukacja – Polityka – Ekonomia – Kultura, Kraków 2012

2012

Prasa sądecka od zaraania do dziś 1891 – 2011, Kraków, 2012, 386 (współredakcja B. Faron)

Nowe media: Edukacja – Polityka – Ekonomia – Kultura, „Zeszyt Naukowy. Socjologia” < nr 6

2013

Współczesna psychologia mediów (współredaktor G. Ptaszek), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013

Studia de Cultura (VI) – „W kręgu adaptacji”, Kraków 2013

2014

Kraków: miejsce i tekst (współredaktor: M. Roszczynialska), Universitas: Kraków 2014

Człowiek-Technologia-Media. Konteksty kulturowe i psychologiczne (współredaktor G. Ptaszek), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2014

Edukacja KULTUROWA. ujęcie MONOGRAFICZNE, „sTUDIA DE cULTURA” vi, SS.242

2015

Re:Reprezentacja-Rekonstrukcja-Reinterpretacja, „Studia de Cultura” Vii, ss.215

Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków (współredaktor G. Ptaszek)

2016

Człowiek i medium. Terapia-Rozwój-(Auto)narracja, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne w Krakowie, s.236

CYFROWA HUMANISTYKA, „STUDIA DE CULTURA” VIII (2), ss.221

2017

Pejzaże humanistyczne. Księga jubileuszowa profesorowi bolesławowi Faronowi Poświęcona, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Kino, Film, psychologia, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne

Film w działaniu, „Studie De Cultura” 9(2), ss. 205

2018

Dwudziestolecie, „Studia de Cultura” 10(2) (współredakcja: B. Faron)

Cyberpsychologia. Nowe perspektywy badania mediów i ich użytkowników, „Studia de Cultura” 10 (4)

2019

Postprawda. Nowe narracje i praktyki społeczne w epoce sfingowanych informacji i gatunków hybrydycznych (współred. M. Stoch, A. Walecka-Rynduch), „Studie de Cultura” 11(1)

Teatr w edukacji, terapii i profilaktyce, „Studia de cultura”, nr 11 (2) (współ. M. Pieniążek)

2020

Media i komunikacja: międzyarcheologią a współczesnością, „Studia de Cultura” 12 (2)

Metody Badania mediów i literatury. Nowe tropy i (re)interpretacje, „Studia de Cultura”12(3)

2021

Ciało w mediach, „Studia de Cultura” 13(1)

Kultura w czasach Pandemii, „Studia de Cultura” 13(4)

2022

Cyberkultura 3.0. Media. Edukacja. Prawa, 14(1) (współ. B. Fischer)

Człowiek i technologia: aspekty cyberkulturowe, komunikacyjne i prawne, 14 (2) (współ. B. Fischer)

Edukacja medialna 4.0. Między technokulturową, cyberspychologią a medialnym kulturoznawstwem i medialną pedagogika. Strategie-praktyki – instytucje (14)/4

2023

Współczesne kulturoznawstwo medialne, „Studia de Cultura” 15(1)

Edukacja 4.0 a teatr współczesny. Media, strategie i twórcy, „Studia de Cultura” 15(3) (współ. red. M. Pieniążek).

2024

Kompetencje cyfrowe i sztuczna inteligencja we współczesnej humanistyce i badaniach społecznych, „Studia de Cultura” 16(2)

Audialność: kultura, media i narracje audialne 16(3)

 

Udział w konferencjach (lata 2019-2025)

2019

  • 18.-19.03, Międzynarodowa Konferencja w Izraelu; Uniwersytet Beit Berl, Migration: tytuł wystąpienia własnego: (Audio)visual Narratives of migrants and about migrants as subject of academic education
  • 4.4. 2019, SWPS, UŚ, Katowice; III Interdyscylinarna Konferencja Naukowa: Filmowe Psychotropy (Społeczna rola Filmu); tytuł referatu: Narracje migranów. Wykorzystanie filmu w edukacji akademickiej.
  • 5.4. 2019, W świecie elfów. Afazja dziecięca i inne zaburzenia komunikacji. Objawy, diagnoza oraz terapia”. Organizator: Niepubliczny Instytut Kształcenia Nauczycielu WE w Krakowie, tytuł referatu: Afazja dziecięca, afazja u dzieci;
  • 11.04. 2019: Organizator konferencji: Wojewódzka Biblioteka w Krakowie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krakowie, tytuł wystąpienia: Uzależnienia medialne u dzieci: geneza, terapia, profilaktyka;
  • 6.07, 2019, Uzależnienia behawioralne. Organizator: Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Tytuł wystąpienia: Wpływ uzależnień behawioralnych na relację i relacji na uzależnienia;
  • 13-14.06, 2019, Kulturoterapia, Organizator: Ośrodek Badań nad Mediami UP w Krakowie, Tytuł wystąpienia: Współczesne oblicza kulturoterapii: tradycja i ponowoczesność.
  • 17-19.06.2019, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami; Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej, Wydział Filologiczny, UŁ; Tytuł wystąpienia:  VR w psychologii i edukacji i edukacji psychologicznej. Moderatorka i pomysłodawczyni panelu: Virtual and Augmented Reality: doświadczenia użytkownika i konceptualizacje przestrzeni;
  • 16-17.09. 2019, Polska Misja Historyczna/ Uniwersytet w Wurzburgu/. Konferencja Universitat und Kommunikation. Tytuł wystąpienia: History of psychology and psychological thought  at the Jagiellonian University. Study of Polish-German influences until 1939
  • 7.10. 2019, Innovation and Science. EXpert day, Brussels
  • 15-16.11. 2019. Konferencja Neurologopedyczna, UP w Krakowie, tytuł referat: Neurobiologiczne, psychologiczne i społeczne aspekty opieki nad seniorami
  • 18.11.2019. Konferencja naukowa Zespołu Szkół przy Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim Nr 2  im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie nt. Ryzyko na wyciągnięcie ręki – jak chronić dzieci i młodzież przed zagrożeniami?, tytuł wystąpienia:  Wpływ relacji na uzależnienia i uzależnień na relację
  • 23.11. 2019. Konferencja naukowa  Fundacji Promyczek z Anrychowa „Tabletowe dzieci”, Inwałd, tytuł wystąpienia: Uzależnienia od nowych technologii wśród dzieci i młodzieży.

2020

  • 23.05.2020. Konferencja „Nauka daje rozwiązania – technologie cyfrowe w medycynie” cz. 2; Kongres Ekonomii Wartości, tytuł wystąpienia: Psychologiczne obawy przez wykorzystaniem technologii w medycynie
  • 29.09. 2020 Konferencja online – organizator Cyber Women Community: Cyberbezpieczeństwo, tytuł wystąpienia: Psychologiczne aspekty cyberprzestępczości. Wybrane przykłady

2021

  • Język a media, Interdyscyplinarna konferencja organizowana przez IFP UP; tytuł wystąpienia: „Pandemia w dyskursie posttelewizyjnym.” -18-19.03. 2021
  • Webinarium dla PWN, 25.03, tytuł; Neurodydaktyka w stronę nowego modelu kształcenia i edukacji
  • Współczesne media 12.: Współczesne dyskursy medialne, Wydział Politologii UMCS, 22-23.04.2021, tytuł wystąpienia: Badanie i tworzenie dyskursów medialnych w kontekście poznawczym. Nowe perspektywy edukacji medialnej
  • 7-13.06.2021, NECS: Transitions: Moving images and bodies, Tytuł wystąpienia: » Film in Action. Migrants Narratives: Analysis of Educational Practices Using Audiovisual  Materials>>
  • Cyberkultura 3.0.: aspekty medialne, kulturowe, psychologiczne i prawne, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, 17-18.06, tytuł: Edukacja medialna wobec cyberkultury
  • Konferencja szkoleniowa – Clarin/Uwr/UW, konferencja online
  • Konferencja Seriale, Facta Ficta, Uwr, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlacach,  Pop-psychologia w serialach (post)telewizyjnych. Kultura terapeutyczna i dyskurs (meta)terapeutyczny, 26-27.06.
  • 22-23.10.2021: III   Nowe technologie i sztuczna inteligencja. Aspekty prawne i praktyczne ekosystemu zaufania. Konferencja organizowana przez Instytut Prawa i Ekonomii IFP, tytuł wystąpienia:  „Cyberkultura i AI – wyzwania dla współczesnej psychoterapii”
  • 18.11 -19.11.2021:  XII Ogólnopolska Konferencja Metodologiczna Medioznawców; tytuł wystąpienia: Rozumienie przekazów medialnych przez młodych dorosłych: strategie badania kompetencji medialnych. Prezentacja badań cząstkowych (współautor.: A.Walecka-Rynduch).
  • 9-10.12. 2021: Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu;  Media a Edukacja. Przestrzeń relacji; tytuł wystąpienia: Relacyjność” kompetencji medialnych dziecka: aspekt poznawczy, afektywny, społeczny

2022

  • 28-29.04. 2022: Ośrodek Badań nad Mediami IFP, Edukacja medialna 3.0. Tytuł wystąpienia (1): Ekranolatki 3.0. Kompetencje medialne i cyfrowe dzieci i młodzieży w wieku 3-16; Tytuł wystąpienia: Badanie kompetencje młodych dorosłych (współ. A. Walecka-Rynduch);
  • 25-27.05. 2022: Instytut Filologii Polskiej – Konferencja Jubileuszowa w Sielpii, tytuł wystąpienia: Kierunki i strategie rozwoju kulturoznawstwa medialnego w IFP. Historia i współczesność
  • 08.06.2022: Wystąpienie na Komisji Prasoznawczej PAN (wespół z A. Walecką-Rynduch),
  • Badanie kompetencji młodych dorosłych – raport z badań własnych.
  • 15-17.09.: Zjazd Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego we Wrocławiu: Moderowanie i koncepcja panelu odnośnie do : Kulturoznawstwa medialnego. Wygłoszenie referatu nt.: Współczesne kulturoznawstwo medialne – nowe strategie, praktyki, artykulacje, pola i metody badania
  • 22-24.09.: Zjazd Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej w Gdańsku; referat nt.:
  • Ocena wpływu kompetencji młodych dorosłych na umiejętność oceny rzetelności informacji w mediach. Prezentacja wyników badań (współautorka; A. Walecka-Rynduch).
  • 20-21.10: Ogólnopolska Konferencja Naukowa zorganizowana przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UJ: Nowa rewolucja komunikacyjna; tytuł referatu: Eksperci i wiarygodność informacji w świetle badań nad medioznawstwem stosowanym

2023

  1. Referat na komisji Prasoznawczej PAN w dniu 8.03.2023 pt.” Kompetencje cyfrowe młodych dorosłych a rzeczywiste profile kompetencji. Podsumowanie badań”
  2. Referat na Ogólnopolskiej konferencji naukowej pt. Edukacja 4.0 a teatr współczesny. Media-instytucje-strategie- twórcy (16.03.) organizowanej przez Ośrodek Badań nad Mediami IFP. Tytuł referatu: Speaking theatre jako forma edukacji kulturowej
  3. 29.03.2023 (Kraków) oraz 18.04.2023 (Wrocław) Udział w roli głównego prelegenta w konferencji szkoleniowej organizowanej przez Wydawnictwo Naukowe PWN dla germanistów. Tytuł szkolenia: Neurodydaktyka – nowe strategie edukacji i uczenia (się)
  4. Udział w seminarium: Polish National Commission for UNESCO “UNESCO and the Ethics of AI” – a seminar 16 June, 2023, 12-2 p.m. (CEST); online
  5. Udział w seminarium: 12.06. sekcji Komunikowania politycznego Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej w Muzeum Nowej Huty w Krakowie
  6. 28-30.06. 2023: Udział w  IV Zjeździe Filmoznawców i Medioznawców w Warszawie; tytuł referatu:  Strategie transmedialne. O problematyce adaptacji i kreacji narracji w kontekście seriali audio i ich odbiorców
  7. 8.12. 2023 – CEM Kielce, tytuł referatu: Edukacja medialna 4.0 a rozwój mediasfery. Wyzwania epoki cyfrowej, konteksty badawcze, praktyki edukacyjne

2024

  • 14-15.03. 2024: prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, prof. UJ dr hab. Agnieszka Walecka-Rynduch, Uniwersytet Jagielloński, Młodzi dorośli wobec dezinformacji. Katalogi i rzeczywiste profile kompetencji cyfrowych – prezentacja autorskich wyników badań, Organizator: Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Edukacji Medialnej, UAM w Poznaniu
  • 14-15.03. 2024: prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska, Ośrodek Badań nad Mediami IFP, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Cyfrowy uczeń a pokolenie alfa. W stronę „kolaboratywnych” metod badań kompetencji medialnych 4.0, Organizator: Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Edukacji Medialnej, UAM w Poznaniu
  • 21.03-22.03. 2024: prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska, Ośrodek Badań nad Mediami IFP UKEN w Krakowie, dr hab. prof. UJ Agnieszka Walecka-Rynduch, Uniwersytet Jagielloński, Pokolenie Alfa: strategie medialne i preferencje cyfrowe oraz nowe „kolaboratywne” metody badania, Ośrodek Badań nad Mediami IFP
  • 12.04.2024: Agnieszka Ogonowska, organizator: Katedra Mediów i Badań Kulturowych, Praktyki i reprezentacje w kulturze muzyki metalowej, Tytuł wystąpienia: KULTURY METALOWE, KOMPETENCJE I NARRACJE AUDIALNE W UJĘCIU NEUROKOGNITYWNO-ROZWOJOWYM I RELACYJNO-FUNKCJONALNYM. W STRONĘ UŻYTKOWNIK
  • 11-13.09. 2024, Konferencja naukowe nt. „Miasto starsze niż prasa (II)”, organizator: Wojewódzka Biblioteka w Zielonej Górze, Komisja Prasoznawcza PAN, tytuł wystąpienia: „Kompetencje cyfrowe i edukacja medialna 4.0.  Nowe wyzwania cywilizacyjne i perspektywy badawcze w erze algorytmów i sztucznej inteligencji (część 1.)
  • 17.09. 2024, Konferencja szkoleniowa nt. „W cyfrowym świecie – bezpieczni i świadomi”, organizator: Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli”, Ośrodek w Krakowie, tytuł wystąpienia: „Uzależnienia od mediów: aspekty psychologiczne, neuropoznawcze i technokulturowe”.
  • 17-18.10.2024, Praktyki medialne w zdygitalizowanym świecie. Instytut Dziennikarstwa Mediów i Komunikacji Społecznej UJ, tytuł wystąpienia:  Pokolenie Alfa. Ujęcie funkcjonalno-relacyjne i kognitywno-poznawcze w odniesieniu do kompetencji medialnych i cyfrowych
  • 28.10. 2024, Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko, w ramach projektu „Algorytm przyszłości – robotyka i programowanie dla szkół podstawowych” w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II” (POPUL/SN/0316/2023/01). Tytuł wystąpienia: „Kompetencje cyfrowe i edukacja medialna 4.0.  Nowe wyzwania cywilizacyjne i perspektywy badawcze w erze algorytmów i sztucznej inteligencji (część 2 – Pokolenie Alfa.)
  • 21-22.11.2024: 0pen Eyes Economy Summit wystąpienie w ramach panelu o lapidarności komunikacji społecznej pod wpływem mediów cyfrowych

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:

Działalność w ramach Ośrodka Badań nad Mediami – szkolenia, treningi z zakresu edukacji medialnej, nowych mediów, uzależnień od nowych technologii

 

Nagrody:

  • 2015 r.: nagroda JM Rektora indywidualna II stopnia za uzyskanie tytułu profesora,
  • 2016 r.: nagroda JM Rektora indywidualna III stopnia za aktywność naukową i organizacyjną
  • 2023r.: nagroda JM Rektora indywidualna za działalność organizacyjna na rzecz uczelni
  • 2024r.: nagroda JM Rektora indywidualna za działalność organizacyjna na rzecz uczelni.