Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. prof. UP Małgorzata Pamuła-Behrens

dr hab. prof. UP Małgorzata Pamuła-Behrens

Profesor Uczelni

Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów

www.metodajes.pl

ORCID: 0000-0002-4809-7185

publikacje:


Pełnione funkcje:

  • Członek Senackiej Komisji ds. Równego traktowania
  • Członek Komitetów naukowy czasopism: Synergies Pologne, Synergies Inde, Synergies Roumanie

 

Współpraca międzynarodowa:

  • l’INALCO Paris, Francja; Uniwersytet w Ostrawie, Czechy; Vytautas Magnus University Education Academy

 

Udział w projektach międzynarodowych:

  • Polonistyka Otwarta (2019-2020) –  grant Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (koordynacja merytoryczna), https://www.facebook.com/polonistykaotwarta/
  • Projekt „Polish Online” (2017-2020), ERASMUS + Partnerstwo Strategiczne, nr projektu: 2017-1-PL01-KA204-038686, www.polski.info (koordynacja),
  • polski.info – Further development of the e-learning platform for the Polish language (2020-2023), ERASMUS + Partnerstwo Strategiczne, nr projektu: 2020-1-PL01-KA204-082002 (koordynacja)

 

Granty, projekty badawcze (koordynacja i udział):

  • Małopolski model wsparcia nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji „INNA SZKOŁA” – grant  europejski Funduszu Azylu Migracji i Integracji (2020-2021) (koordynacja)
  • Ekspert w projekcie „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży”, Instytut Badań Edukacyjnych Warszawa. (2020-2021) (udział)

 

Prowadzone kursy: Podstawy glottodydaktyki i podstawy akwizycji języków obcych, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako obcego i drugiego, Nauczanie zdalne i TIK w glottodydaktyce, Wprowadzenie do glottodydaktyki, Podstawy glottodydaktyki, Metodyka nauczania dzieci języka polskiego jako języka edukacji szkolnej (CLIL), Metodyka nauczania języka polskiego jako drugiego\obcego  w przedszkolu i szkole podstawowej, Nauczanie języka polskiego jako drugiego\obcego

 

Najważniejsze publikacje naukowe:

  • Pamuła-Behrens M. Szymańska M., 2020. Teaching the learners with a migrant background – teachers’ perspective, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica. – 2020, nr 1, s. 53-70
  • Rokita-Jaśkow, J.Pamuła-Behrens M. (2019). Policy and Practice in Early Foreign Language Learning : the Case of Poland in: Early Instructed Second Language Acquisition : Pathways to Competence,  Joanna Rokita-Jaśkow and Melanie Ellis (red.),  Bristol : Multilingual Matters.
  • Małgorzata Pamuła-Behrens, Agnieszka Hennel-Brzozowska (red.) (2019), Migration and Education : to Understand Relations between Migration and Education – Challenges for Research and Practice, Oficyna Wydawnicza „Impuls” ; Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej.
  • Pamuła-Behrens et al., (2019).  Polish Online – Polish language and culture for adult learners,  Studia Slavica 2, pp. 129-137, https://dokumenty.osu.cz/ff/ksl/slavica/slavica23-2-full.pdf
  • Pamuła-Behrens M., Morena K. (2019). Rola motywacji w procesie uczenia się języka przez uczniów z doświadczeniem migracji – Metoda JES-PL. Neofilolog 52/1 https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/article/view/18869
  • Pamuła-Behrens M. (2018). Język edukacji szkolnej w integracyjnym modelu wsparcia ucznia z doświadczeniem migracji w rodzinie. Postscriptum Polonistyczne 2018/2 (22) http://www.postscriptum.us.edu.pl/wp-content/uploads/2018/12/e-Postscriptum-2018-22-TEXT.pdf
  • Pamuła-Behrens M., Szymańska M. (2018). Metoda JES-PL nauczanie uczniów z doświadczeniem migracji języka edukacji szkolnej. Języki obce w szkole 2/2018
  • http://jows.pl/sites/default/files/wydania/jows-2-2018_internet_0.pdf
  • Pamuła-Behrens, M., Olesiak Ł. (2017). Małopolska clouds education : new pathways and practices in language learning in : Le proche et le lointain = The Near and the Far : enseigner, apprendre et partager des cultures étrangères = Teaching, Learning and Sharing of Foreign Cultures / sous la direction de Évelyne Argaud, Malek Al-Zaum et Elena Da Silva Akborisova ; préface de Thomas Szende, Paris : Éditions des archives contemporaines.
  • Piccardo E., M. Berchoud, T. Cignatta, O. Mentz and M. Pamula. (2011). Pathways through assessing, learning and teaching in the CEFR (+ CDrom and website). Strasbourg: Council of Europe. French version: Encourager la culture de l’évaluation chez les professionnels (ECEP),  Strasbourg: Council of Europe. ( first chapter, both in French and English).  Avoir une attitude réflexive: la reflexivité comme voie pour l’autonomie / Reflexivity: an attitude leading to autonomy, and also a selection of exercises for teachers’ training, published on a CD attached to the book. ****
  • Pamuła-Behrens M., (2012). Nauka czytania w języku obcym w okresie wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka (Learning of Read In Foreign Language. Theory and Practice). Scientific Publishers of the Pedagogical University,  Cracow.
  • Pamuła, M., (2003). Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, (Methodology of foreign language teaching in elementary education). Fraszka Edukacyjna Editing Company,  Warsaw

 

Udział w konferencjach krajowych i  zagranicznych z referatem (wybór):

  • 7th International Self-Determination Theory Conference, May 21-24, 2019, Amsterdam. Referat zaprezentowany wspólnie z mgr Katarzyną Moreną, Foreign language learning orientations and the generalized self-efficacy among Ukrainian students studying at the universities in Krakow, Poland.
  • IV Kongres Dydaktyki Polonistycznej w Poznaniu, 2019, Referat (wspólnie z dr hab. prof. UP Martą Szymańską): Metoda JES-PL jako wsparcie rozwoju języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji.
  • Migracje w przestrzeni publicznej, Wrocław, 10-11 września 2019 r., Referat: Oddziały przygotowawcze – analiza nowego rozwiązania organizacyjnego w edukacji uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji w polskiej szkole.
  • Międzynarodowa Konferencja SIG EduLing, Białystok, 2018, Referat: Understanding Polish Language in the Mathematics Classroom – perspective of Polish Students (PS) and Polish Language Learners (PLL)

 

Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:

Szkolenia dla nauczycieli:

  • 06.-4.06.2016 „Projektowanie zajęć z języka polskiego dla uczniów cudzoziemskich (język polski jako język edukacji szkolnej)”, ORE , Sulejówek.
  • 18-19.10.16 „Język polski  jako język edukacji szkolnej- projektowanie zajęć z języka polskiego dla uczniów cudzoziemskich”, ORE, Sulejówek.
  • 1-2.04. 2017, Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole – warsztaty dla nauczycieli uczących języka polskiego jako drugiego, ORE, Sulejówek.
  • 10.17 Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole – warsztaty dla nauczycieli uczących języka polskiego jako drugiego, UNHCR, Warszawa
  • 11-12.05.18 „ W polskiej szkole”, ORE, Sulejówek
  • 22-24.06.18 Warsztaty dla koordynatorów regionalnych: Język edukacji szkolnej w pracy z uczniami z doświadczeniem migracji – Metoda JES-PL, ORE, Sulejówek
  • 05.18 Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole. Poradnia
  • 23-24.05.18 Edukacja dzieci z doświadczeniem migracyjnym, Nauka języka polskiego jako języka edukacji szkolnej, UNHCR, Warszawa
  • 05.18 „W polskiej szkole – metoda JES-PL krok po kroku”. Szkolenie dla Rady Pedagogicznej, Szkoła Podstawowa w Łukowie
  • 5.18 „W polskiej szkole – metoda JES-PL krok po kroku”. Szkolenie dla Rady Pedagogicznej, Szkoła Podstawowa w Mrokowie
  • 10.18 –prezentacja projektu „W polskiej szkole” w czasie konferencji „Uczeń z doświadczeniem migracji w europejskich systemach oświaty”. Konferencja dla nauczycieli.
  • 11.18 Uczeń z doświadczeniem migracji w polskiej szkole, Konferencja szkoleniowa dla nauczycieli, Kuratorium w Rzeszowie.
  • 11.18, spotkanie dotyczące oddziałów przygotowawczych z dyrektorami i ekspertami – UNHCR-MEN, Warszawa.
  • 12.18, warsztaty dla nauczycieli w trakcie konferencji „W polskiej szkole wielokulturowej – wsparcie kompetencji kadry pedagogicznej”
  • 03.19 „Język polski jako drugi” – szkolenie dla nauczycieli pracujących z uczniami z doświadczeniem migracji, ORE, Sulejówek
  • 29-30.03.2019 Uczeń z doświadczeniem migracji w szkole. Metoda JES-PL. Warsztaty dla metodyków przedmiotowych – kontynuacja. ORE, Sulejówek.
  • 05.19 Edukacja dziecka z doświadczeniem migracyjnym, Nauka języka polskiego jako języka edukacji szkolnej, UNHCR, Warszawa.
  • 29-30.03.19 szkolenie dla koordynatorów regionalnych „Metoda JES-PL w praktyce”, poziom 2.ORE, Sulejówek.
  • 9-10.12.19 W polskiej szkole, szkolenia zorganizowane w ramach projektu „W polskiej szkole”. Wspieranie uczniów cudzoziemskich oraz szkół prowadzących oddziały przygotowawcze (materiały i szkolenia) w ramach zadania konkursowego „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym”.
  • Wspieranie językowe i kulturowe uczniów z doświadczeniem migracji – metoda JES-PL oraz materiały edukacyjne „W polskiej szkole”, PASE https://pase.pl/mowcy/prof-malgorzata-pamula-behrens/
  • Maj 2019, Metoda JES-PL krok po kroku. Szkolenie Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Grupie.
  • 10.19 „Uczeń z doświadczeniem migracji w polskiej szkole”, RODN „WOM”, Bielsko-Biała.
  • 05.20, Sztuka robienia zmian, Konferencja dla dyrektorów, Oddziały przygotowawcze UNHCR, WCIES, CBEIM UP, Warszawa.

 

Odznaczenia i nagrody:

  • Ordre des Palmes Académiques