dr hab. prof. UKEN Paweł Sporek
Profesor Uczelni
Katedra Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego
pok: 557
ORCID: 0000-0001-6055-6199
publikacje:
Posiadane dyplomy, stopnie naukowe, miejsca
i lata ich uzyskania:
2002 – dyplom ukończenia studiów specjalnych z zakresu dziennikarstwa (Akademia Pedagogiczna im. KEN w Krakowie)
2003 – dyplom magistra filologii polskiej (Akademia Pedagogiczna im. KEN w Krakowie)
2007 – dyplom doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (Akademia Pedagogiczna im. KEN w Krakowie)
2019 – dyplom doktora habilitowanego (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie)
Zatrudnienie w jednostkach edukacyjnych i naukowych:
2002-2009 – nauczyciel w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 52 w Krakowie (Szkoła Podstawowa nr 141, Gimnazjum nr 77).
2004-2005 – wykładowca w Centrum Kształcenia Dorosłych w Krakowie .
2006-2009 – nauczyciel w I Małopolskim Centrum Edukacji w Krakowie. 2005-2012 – nauczyciel akademicki (godziny zlecone) w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.
2008-2018 – nauczyciel w Prywatne Gimnazjum Akademickim nr 6 oraz VIII Prywatne Liceum Ogólnokształcącym.
Od 1 października 2012 roku – adiunkt w Instytucie Języka Polskiego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Od 2020 – zatrudniony na stanowisku profesora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Współpraca z instytucjami naukowymi, oświatowymi, społecznymi i kulturalnymi:
- współpraca z Komisją Oceny Podręczników Szkolnych Polskiej Akademii Umiejętności;
- współpraca z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach;
- w latach 2007 – 2008 sekretarz w czasopiśmie „Nowa Polszczyzna”; współpraca z miesięcznikiem „Polonistyka”;
- udział w pracach komisji Małopolskiego Konkursu Języka Polskiego;
- współpraca z licznymi szkołami Krakowa w ramach organizacji zawodowych praktyk studenckich; lekcje otwarte dla Liceum Ogólnokształcącego w Żywcu;
- współpraca z Akademią Sztuki Wojennej w Warszawie (warsztaty dla doktorantów; współpraca redakcyjna);
- współpraca z Wydawnictwem Nowa Era.
Pełnione funkcje:
- Sekretarz czasopisma ,,Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”;
- recenzent czasopisma ,,Polonistyka. Innowacje”;
- recenzent „Annales UMCS sectio N Educatio Nova”
- kierownik Sekcji Dydaktycznej Naukowego Koła Polonistów.
Współpraca międzynarodowa, udział w projektach międzynarodowych:
Współpraca z:
Uniwersytetem Karola w Pradze,
Uniwersytetem w Ołomuńcu,
Stowarzyszeniem Polonistów na Litwie;
Centrum Rozwoju Edukacji na Litwie.
Obecnie prowadzone kursy/przedmioty:
- dydaktyka literatury i języka polskiego wraz z tutoringiem;
- praca z uczniem o specyficznych potrzebach;
- podręcznik jako narzędzie kształcenia;
- literatura i kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego i drugiego;
- tutoring akademicki;
- odkrywanie dziedzictwa kulturowego regionu;
- spersonalizowana praca z uczniem szkoły podstawowej;
- spersonalizowana praca z uczniem szkoły ponadpodstawowej.
Wybrane publikacje:
Monografie autorskie:
- Przestrzeń aksjologiczna w wybranych podręcznikach gimnazjalnych do kształcenia literacko-kulturowego (1999-2005), Kraków 2016.
- W stronę lektury. Propozycje tekstów do opracowania lekcyjnego dla uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjów, Kraków 2017.
Prace pod redakcją:
- Powrót do Ojczyzny? Patriotyzm wobec nowych czasów. Kontynuacje i poszukiwania, red. C. Smuniewski, P. Sporek, Warszawa 2017
Wybrane artykuły w czasopismach i rozdziały w monografiach wieloautorskich:
- Uczeń jako Inny, nauczyciel jako Inny. Edukacyjny dialog w przestrzeni wspólnych oraz odmiennych doświadczeń osobistych i kulturowych na tle filozoficznej koncepcji człowieka Józefa Tischnera, „Podstawy edukacji”. Trendy cywilizacyjne, 2014, t. VII, s. 275-284.
- In search of a common language. Teacher and student in educational space, „Journal of Language and Cultural Education”, 2016, 4(2), s. 82-102.
- Co czytać we współczesnej szkole? Wobec kanonu – kryteria doboru lektury (szanse, możliwości, zagrożenia), [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 2, red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, s. 87-100.
- W poszukiwaniu sensu życia. „Sunset Limited” Cormaca McCarthy’ego jako dramat o ludzkim byciu w świecie, [w:] Literatura współczesna w edukacji polonistycznej. T. 2, Interpretacje, wartości, konteksty, red. U. Kopeć, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 11-28.
- Organization of School Reading: the Role and Significance of Students’ Open Interpretations (swobodne wypowiedzi), „Journal of Language and Cultural Education” 2018, 6 (1), s. 128-144
- Treści językowe w Podstawie programowej do języka polskiego w szkole podstawowej, „Didacticke Studie” 2017, rocznik 9, nr 2, s. 67-83.
- Warstwa aksjologiczna w podręcznikach do języka polskiego, [w:] Języka a edukacja, t. IV, red. J. Nocoń, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015, s. 73-86.
Link do listy publikacji z lat 2012-2020:
Wybrane konferencje:
- Konferencja (ogólnopolska) Problemy wartości i wartościowania dzieła literackiego w szkole, Łódź – Uniwersytet Łódzki, 22–23.05. 2006.
- Konferencja (ogólnopolska) E- polonistyka, Lublin – Katolicki Uniwersytet Lubelski, 21-22.11.2007.
- Konferencja (ogólnopolska) XV Jesienna Szkoła Dydaktyków Kondycja słowa w edukacji polonistycznej: uczeń – teksty – komentarze – kultura, Kraków – Akademia Pedagogiczna, 7-8.11.2011.
- Konferencja (międzynarodowa) Kongres Dydaktyki Polonistycznej, Kraków – Uniwersytet Jagielloński, 20-23.11.2013.
- Konferencja (ogólnopolska) VII Wiatr od morza. Sensacja, prowokacja, skandal – o przekraczaniu norm kulturowych, Ustka – Akademia Pomorska, 28-30.05.2015.
- Konferencja (międzynarodowa) CLEaR2015: 2nd International Conference on Language and Literature in Education and Research, Praga, 24-26.09.2015.
- Konferencja (ogólnopolska) Uczenie języka ojczystego w czasach (po)nowoczesnych, Opole – Uniwersytet Opolski, 19-20.05.2016.
- Konferencja (międzynarodowa) LLCE 2016: 3rd International Conference on Language and Literature and Culture in Education, Wenecja, 12-14.07.2016.
- Konferencja (międzynarodowa) Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka, Praga – Uniwersytet Karola,02-03.05.2017.
- Konferencja (ogólnopolska) III Kongres Dydaktyki Polonistycznej Polonistyka i świat wartości. Edukacja polonistyczna jako wartość, Lublin – Katolicki Uniwersytet Lubelski, 22-25.11.2017.
Działalność popularyzatorska, pedagogiczna i kulturalna:
- Kierownik Sekcji Dydaktycznej Koła Naukowego Polonistów UP Kraków.
- Autor wykładów głoszonych w Liceum Ogólnokształcącym w Żywcu w ramach współpracy szkoły z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie.
- Praca w Prywatnym Akademicki Centrum Kształcenia (VIII Prywatne Liceum Ogólnokształcące oraz Międzykulturowa Szkoła Podstawowa ,,Otwarty Świat”) w charakterze nauczyciela.
- Lekcje otwarte dla studentów i pracowników naukowych z Polski i ośrodków zagranicznych.
- Organizacja popularyzatorskiej, cyklicznej konferencji ,,Wiosenna Szkoła Polonistów” przeznaczonej dla nauczycieli języka polskiego.
Odznaczenia i nagrody:
- Medal Komisji Edukacji Narodowej, 2018, przyznany przez Ministra Edukacji Narodowej za „szczególne zasługi dla oświaty i wychowania”.
- Nagroda indywidualna III stopnia Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2018, przyznana za „oryginalne i twórcze osiągnięcia naukowe udokumentowane publikacjami naukowymi”.
- Nagroda indywidualna III stopnia Rektora Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2020, przyznana za uzyskanie stopnia doktora habilitowanego.
Linki do stron zewnętrznych:
M. Kozicz, Rewolucja lektur, czyli co i jak czytać we współczesnej szkole. Poloniści dyskutują, „Wilno i Wileńszczyzna”, 24. 08. 2018. http://zw.lt/wilno-wilenszczyzna/rewolucja-lektur-czylico-i-jak-czytac-we-wspolczesnej-szkole-polonisci-dyskutuja/
Wywiad telewizyjny dla Centrum Rozwoju Edukacji na Litwie, 23. 08. 2018 – https://www.youtube.com/watch?v=5dsTIFGUO0g